Aprilia Tuono V4 APRCwaarmee de Italianen al in het tweede seizoen het prestigieuze WK Superbike kampioenschap wisten te winnen. Dat Aprilia erin is geslaagd om dit behoorlijk brute pakket vooral gebruiksvriendelijk neer te zetten zou ons al snel duidelijk worden tijdens de korte kennismaking met de fiets in eigen land. Met dank aan het APRC pakket, dat het mogelijk maakt de motor precies aan jouw wensen en rijervaring aan te passen en daardoor naast ontzettend bruut vooral heel erg hufterproof is geworden.">

Zoeken

Test: Aprilia Tuono V4 APRC

Conclusie

10 augustus 2011
Inhoudsopgave
Test: Aprilia Tuono V4 APRC
Straatvechter met vangnet
Knallen dan maar weer?
Conclusie
Technische gegevens

Aprilia Tuono V4 APRC

Drie jaar na de introductie van de RSV4 heeft Aprilia eindelijk de langverwachte Tuono V4 op de markt gezet. Een motor die op papier als opvolger van de Tuono 1000R moet worden gezien, Aprilia Tuono V4 APRCmaar daar eigenlijk in de verste verte niets meer mee te maken heeft. Natuurlijk, het is net als die 1000R een naakte sportfiets die is afgeleid van de –gekuipte- Superbike, maar daar houdt het vergelijk meteen mee op.

De nieuwste Tuono is niet alleen zo’n 40 pk sterker dan zo’n tweecilinder voorvader, maar brengt bovendien dik 10 kilo minder op de schaal. Het maakt de motor op papier de meest extreme Naked Superbike die momenteel voor centen te krijgen is en weet dat in de praktijk ook waar te maken, maar is dankzij het APRC pakket tevens de meest veilige. Nu alleen nog iets doen aan dat belachelijke brandstofverbruik...

  • Stuurt als een scheermes, geweldig APRC pakket, vette uitstraling, porno geluid
  • onderin houterig, geen ABS versie, belachelijk verbruik, flitspalen