Introductie: Piaggio MP3 Yourban LT
Tuffen of knallen
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Piaggio MP3 Yourban LT |
Rozengeur & WodkaLime |
Tuffen of knallen |
Conclusie |
Technische gegevens |
Niet onze favouriete kleur, maar zelfs dan ziet 'ie er goed uit
Dat de MP3 Yourban zich niet alleen optisch maar ook technisch onderscheidt blijkt al snel tijdens de presentatie voorafgaand aan de persrit. De Yourban is – vooral dankzij de lichtere vormgeving – maar liefst 16 kilo lichter dan zijn voorganger, maar is desondanks nog steeds geen vedergewicht.
De scooter wordt opgegeven voor een drooggewicht van 211 kilo, en dat is nog steeds een flink stuk meer dan een vergelijkbare scooter op twee wielen. Behalve op de snelweg, waarvoor de 22,8 pk sterke 278cc ééncilinder eigenlijk is onderbemeten (het kan wel, maar bij 110 km/u is de koek grotendeels op), zul je daar in de praktijk niet zo bar veel van merken. Ook is de hoogte van de treeplanken met 20 mm verlaagd, waardoor een meer ontspannen zithouding is gecreëerd. Helaas wordt die ontspannen zithouding langs rechts meteen weer teniet gedaan door de wettelijk verplichte voetrem, die in de praktijk nooit wordt gebruikt. Iets wat zelfs onze Atsma tijdens de presentatie wist te beamen. Maar goed, het is een wettelijke noodzakelijkheid die de Yourban LT eigenlijk niet is aan te rekenen, en bovendien gewoon botte pech voor de automobilisten die niet als wij motorrijders voor de motorversie kunnen kiezen.Ook de wielbasis van de Yourban is met 1.440 mm een flink stuk (50 mm) korter dan de gewone MP3, wat de scooter volgens Piaggio PR man Michael Ras bij uitstek geschikt maakt voor in en rond de grote stad. “Daar waar de gewone MP3 moet worden gezien als ideaal voertuig om via de snelweg naar het werk te rijden, is deze Yourban perfect voor de forens die bijvoorbeeld nét buiten Amsterdam woont en in het centrum van de stad werkt,” aldus de beste man. Ironisch genoeg was in de door de importeur uitgezette route zo’n beetje alles opgenomen, behalve het rijden in de stad. En een stukje snelweg, maar daar is de Yourban dan ook niet voor bedoeld. We zullen het daarom ook maar voor kennis aan moeten nemen.
Aahhh, toch nog een beetje een stads gevoel. Sixpack bier, check. Chips, check. Kaas en nootjes, check. Het feest kan beginnen
Zoals gezegd is bij de aanschaf van een MP3 LT een ééndaagse cursus van de KNMV inbegrepen, waarmee automobilisten de basisbeginselen van het rijden op twee (excuus… drie) wielen wordt bijgebracht. Waarbij niet alleen aandacht worden besteed aan het technische aspect maar bovenal aan de gevaren waaraan je als motor- en scooterrijder dagelijks wordt blootgesteld. Ofwel, niet oplettende automobilisten die al bellend, twitterend, SMS’end, eyeliner aanbrengend of scherend voor alles oog hebben behalve het overige verkeer. Als voorrijder had Piaggio dan ook een beroep gedaan op de KNMV, maar de beste man was waarschijnlijk nog nooit met motorjournalisten op pad geweest.
Minder ruimte dan bij de gewone MP3, maar nog altijd groot genoeg voor twee jethelmen of één integraal en een weekvoorraad aan condooms
Da's nog eens een fris aanzien. Goed afleesbaar, en bovendien vanaf het stuur te bedienen. Zo hoort het
Zelfs het kontje mag gezien worden, totdat je uitzoemt...In een oersaai tempo dat nog langzamer is dan mijn 75-jarige moeder in een scootmobiel erop na zou slaan (ze is gelukkig nog behoorlijk kwiek en heeft naast een auto een elektrische fiets) wordt de route ingezet, waarbij binnen enkele verkeerslichten al de helft van de 12 journalisten is achtergebleven. Even hebben we de stille hoop dat dit een kwestie is van 'iedereen aan de Yourban laten wennen,' maar als eenmaal op snellere wegen slechts met moeite de maximum snelheid wordt aangetikt beginnen we toch het ergste te vrezen. Hetgeen wordt bevestigd als de beste voorrijder daarop wordt aangesproken. “Nee, veel harder dan dit zal het niet gaan. Per slot van rekening zijn we gewoon verkeersdeelnemers en moeten ook wij ons aan de maximumsnelheid houden.” Allemaal leuk en aardig, maar hoe we in hemelsnaam iets zinnigs moeten zeggen over de rij- en stuureigenschappen van een scooter als daarbij niet kan worden geknald is ons onduidelijk.
Maar goed, het is zoals het is en dus zullen we het hiermee moeten doen. Volgens Piaggio is de MP3 Yourban vooral fun om te rijden en dankzij zijn lichtere gewicht en kortere wielbasis nog gemakkelijker te manoeuvreren dan een sprinkhaan in een mijnenveld, maar bij dit tempo is daar maar weinig van te merken. Spannend, fun? In een touringcar met de bejaardenclub naar de Costa del Sol (tingelingeling) is waarschijnlijk spannender, en bovendien blijkt de Yourban – net als een gewone MP3 trouwens – op slakkentempo alles behalve flitsend te sturen. De tweewiel voorwielophanging heeft dan het vervelende gevoel over een bepaald kantelpunt te moeten worden getrokken, waardoor bijvoorbeeld tussen de auto’s door rijden minder direct gaat als je met twee wielen zou doen. Het zal de aanwezige auto- en lifestyle journalisten een worst wezen, voor hun was het waarschijnlijk voor het eerst dat ze tussen de auto’s door konden slingeren. Voor zover daar tijdens de rit aanleiding toe was. En dát is precies het probleem voor een motorjournalist om een scooter als de Piaggio MP3 LT (al dan niet in Yourban uitvoering) te beoordelen.
De scooter is vooral bedoeld als alternatief voor de automobilist die de dagelijkse files meer dan beu is, gewoon sneller naar z’n werk wil gaan en ’t daarbij een biet zal zijn of ’t ding wel of niet flitsend te sturen is. Hoeveel kan ik meenemen, hoe duur is ‘ie in de lease en wat is z’n verbruik, méér hoeft die automobilist niet te weten. Alles beter dan dat hok op vier wielen, dus waar zeuren we over.Eenmaal de woonwijken en doorgaande wegen aan de rand van Breda voorbij slingert de route door het prachtige Brabantse landschap, waar we dankzij het tempo van zestig per uur ditmaal optimaal van kunnen genieten. Voor dit tempo is de 278 cc ééncilinder sterk genoeg, maar liever hadden we écht even gas gegeven. Gelukkig voor ons worden onze zegenbeden verhoord en is na afloop van de rit nog gelegenheid om op eigen initiatief met de Yourban te rijden, waar de kekke driewieler alsnog kan laten zien wat ‘ie zo allemaal kan. En dat is niet mis, behoudens de relatief beperkte hellingshoek schuwt de Yourban het betere knalwerk niet. Waarom de MP3 rijdend een minder extreme hellingshoek kan hebben dan stilstaand het geval is weet men ons ditmaal haarfijn uit te leggen. De statische zak, het inveren van de fiets als je gaat zitten, is bij de MP3 zo’n vier centimeter, waardoor de uitslag van de quadrilaterale (da’s nog eens een woord voor scrabble) voorwielophanging met twee maal vier centimeter wordt beperkt.
Nu kun je nog steeds wel serieuze hellinghoeken halen, maar nadeel van deze constructie is dat je niet nóg platter kunt. Knal té hard een bocht in en de MP3 wil alleen over het voorwiel naar buiten dribbelen, doe nóg meer je best en ’t buitenste wiel zal het luchtruim verkiezen wat een onafwendbare schuiver tot gevolg zal hebben. Nu is ons dat laatste niet gelukt, maar net als bij eerdere kennismakingen met de MP3 LT was het ook ditmaal kinderlijk eenvoudig de maximale hellingshoek te halen, met het dribbelende voorwiel tot gevolg. Volgens Piaggio geeft die onderstuur een vertekend beeld, omdat het overschrijden van de maximale hellingshoek bij een normale tweewiel motorscooter zeker een schuiver tot gevolg zal hebben en je bovendien dankzij de veilige gedachte van drie wielen eerder de grens op zult durven te zoeken. Iets waar we ons ditmaal helemaal in kunnen vinden.
En het zicht wordt verstoord door een kolenschep van een kentekenplaat die de landingsstrip van een vliegdekschip niet zou misstaan