Zoeken

Introductie: Piaggio MP3 Yourban LT

Rozengeur & WodkaLime

8 juli 2011
Inhoudsopgave
Introductie: Piaggio MP3 Yourban LT
Rozengeur & WodkaLime
Tuffen of knallen
Conclusie
Technische gegevens

Piaggio MP3 Yourban LT

Dat Benelux importeur Piaggio Vespa  B.V. zich met de MP3 Yourban LT, evenals de gewone MP3 LT, voornamelijk op de automotive markt richt was tijdens de zelf georganiseerde introductie in het thuishonk in Breda goed te merken. Geen collega motorjournalisten dus tijdens ‘onze’ dag, maar vooral journalisten van lifestyle magazines, autobladen en zelfs de digitale tak van Autotelegraaf was uitgenodigd om kennis te maken met deze jongste telg van de MP3 familie. Om de positie van de MP3 LT te illustreren had Piaggio daarbij niemand minder dan acteur Barry Atsma uitgenodigd, die sinds enkele maanden op een MP3 LT de A2 en de binnenstad van Amsterdam onveilig maakt en Piaggio MP3 Yourban LTPiaggio MP3 Yourban LT
Van dichtbij heb je niet eens het idee naar een MP3 aan het kijken te zijn. Looks zouden een normale scooter niet misstaan
Piaggio MP3 Yourban LT
vertelde hoe de MP3 zijn leven een stuk eenvoudiger heeft gemaakt. “Ik had geen enkele ervaring met tweewielers, laat staan een MP3, en dus waren de eerste drie weken behoorlijk angstaanjagend, maar dat kwam helemaal goed toen ik de ééndaagse MP3 cursus van de KNMV, die bij de aankoop van een MP3 LT zit inbegrepen, onderging,” aldus Atsma. "Lekker belangrijk", aldus wij. De acteur, die bekend is van tv series als Rozengeur & WodkaLime en Voetbalvrouwen, is momenteel dagelijks te zien in het Amsterdams theater en sinds de MP3 scheelt ‘m dat dagelijks ruim een uur aan reistijd. Geen files meer, maar net als alle andere motorrijders tussen de files door om vervolgens voor de ingang van het theater de MP3 te parkeren.

Het verhaal van Atsma is illustratief voor de MP3, die sinds de lancering van het model op een sterk groeiende schare aan fans mag rekenen. Sterker, sinds de lancering vijf jaar geleden zijn er meer van 100.000 units van de Italiaanse productieband gerold, waarvan er alleen al in Parijs een dikke 12.000 rondrijden. De Franse hoofdstad mag daarmee de beste afzetmarkt voor de eigenzinnige driewieler zijn, ook in Nederland gaat het de motorscooter sinds de lancering van de voor het autorijbewijs geschikte LT versie voor de wind. Erger nog, sinds de lancering van die LT in 2008 is het met meer dan vijfhonderd units per jaar de best verkochte motorscooter, waarmee ironisch genoeg de best verkochte motor dus eigenlijk een auto is. Terwijl van de motorversie het afgelopen jaar slechts zes exemplaren over de toonbank gingen. De Nederlandse importeur zal de Duitse MP3 liefhebber, die aan de basis van de LT versie stond, ongetwijfeld eeuwig dankbaar zijn. Het was namelijk een Duitser die zich in de wetgeving verdiepte en tot de conclusie kwam dat de MP3 met slechts minimale aanpassingen aan regelgeving van driewielige auto’s kon voldoen. Een tot 465 mm vergrootte spoorbreedte, een voetrempedaal, losse knipperlichten en een separaat stadslicht waren daarbij voldoende om de MP3 aan de wettelijke vereisten van deze voertuigcategorie te voldoen. Het idee werd al snel door Piaggio zelf overgenomen en de rest is geschiedenis.

Piaggio MP3 Yourban LT
Ideaal voor in de stad, zeggen ze dan. En waar rijden we? Stadser dan een rotonde werd het niet

Tot zover de les Piaggio MP3 geschiedenis, terug naar de Yourban LT die sinds kort door Piaggio aan het MP3gamma is toegevoegd. Het grootste verschil met de gewone MP3 is de vormgeving, waarvoor de ontwerpers zich lieten inspireren door de vooral in Rome waanzinnig populaire big-wheel motorscooters. De voorzijde van de scooter is dan ook veel lichter uitgevoerd, waarbij het bovendeel meedraaiend aan het stuur is bevestigd. Ook de achterzijde is veel ranker uitgevoerd en heeft nu de looks van een sportieve scooter meegekregen, ware het niet dat de kentekenplaat nog steeds het formaat van een laadklep van een vijftigtonner Scania moet hebben en daardoor nóg schriller afsteekt dan bij de gewone MP3 LT het geval is. Piaggio MP3 Yourban LT
Kenmerkend voor de MP3, de dubbele voorwielen. Bij deze Yourban vergroot naar 13", voor meer wendbaarheid in de stad
piaggiomp3-2406-75
Wettelijk verplicht, maar eigenlijk een bron van ergernis; de voetrem, die precies dáár zit waar je graag je voet zou willen neerzetten
Volgens de kersverse PR manager van Piaggio Vespa B.V. gaat daar binnenkort gelukkig verandering in komen, maar dat even terzijde. Omdat de bij de gewone MP3 aanwezige ‘kofferbak’ is komen te vervallen is bij de MP3 Yourban minder opbergruimte onder het zadel beschikbaar, maar nog steeds is er ruimte voor twee jethelmen of één integraal. Mijn van spoilers voorziene Shoei paste probleemloos onder het zadel, een laptop hadden we niet bij ons maar ook dat zal ongetwijfeld wel lukken. Het probleem van het losse stadslicht, dat bij de gewone MP3 als vervelende puist onderaan het neusje is aangebracht, werd opgelost door een subtiele LED-strip die tussen de twee koplampen in werd geplaatst.

Vergeleken met de gewone MP3 ziet de Yourban uitvoering en stukken beter en frisser uit, wat mede te danken is aan de two-tone kleurstelling waarbij delen in kleur worden afgewisseld met aluminiumlook details. Van de in Nederland leverbare vijf kleurstellingen zijn de Perla White en Ghiaccio Grey uitvoeringen bovendien gezegend met een zadel en kuststofdelen die een matblauwe afwerking hebben. Bij de voor de introductie aanwezige Cosmo Black en Orione Grey (wie verzint toch zulke benamingen?) kleuren is, evenals de Ibis Red uitvoering, gekozen voor een minder spraakmakende matzwarte afwerking van deze kunststof delen en het zadel. Ook het display ziet er stukken beter uit, geen grote ronde tellers die een uitstraling van een jaren ’80 bril hebben, maar een moderne driedelige unit waaruit alle belangrijke informatie in een oogopslag is af te lezen. Net als de gewone MP3 is ook deze Yourban uitvoering voorzien van een handrem en kan middels een knop op het stuur de parallellogram voorwielophanging worden vergrendeld.

Piaggio MP3 Yourban LT
Vooruit, de binnenstad werd het niet, maar betere stuurwegen zijn we nooit vies van geweest. De MP3 Yourban trouwens ook niet