Introductie: BMW K1600GT-GTL
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: BMW K1600GT-GTL |
Zescilinders |
Bochten in Franschhoek |
Conclusie |
Technische gegevens |
Bij de K1600 is over alles diep nagedacht. Deze innovatieve dikzak uit de Berlijnse fabriek van BMW blinkt tegelijk uit door verregaande, lichtvoetige souplesse en verfijnd design, door hoogstaand comfort, pure kracht en zichtbare bouwkwaliteit. BMW denkt dat de GTL met zijn lage zit, dikke kofferset (met centrale vergrendeling) en fraai audiosysteem vooral in de VS klanten zal trekken. Over een nieuwe Cruiser denkt de Duitse fabrikant voorlopig niet te diep na. Die was ooit bedoeld om Harley-Davidson het vuur na aan de schenen te leggen. Maar de Beiers zien ook in, dat het bij Harley meer draait om de lifestyle dan om puur de motorfiets.
BMW’s marktleiderschap in een elftal landen is verrassend. Giganten als Honda, Yamaha en Suzuki kunnen niet meer opboksen tegen de Duitse kwaliteit en de gewiekste modelpolitiek die de laatste jaren in Duitsland opgeld doet. Al heeft het natuurlijk ook veel te maken met de dure yen, die zelfs complete automerken dwingt zich uit Europa terug te trekken. Maar bij BMW lijkt momenteel alles te kloppen. De kleine fabrikant in Spandau, Berlijn komt binnenkort dus met motorscooters, maar probeert het op een later tijdstip ook weer eens in het cruisesegment. Na de grote toermachine LT die nu verdwijnt, net als op iets langere termijn de K1300, moet deze GT/GTL het hoofd van de toerliefhebbers op hol brengen. De GTL mikt met name op de VS, al weet BMW dat het drommels moeilijk is de lifestyle-brommers van Harley-Davidson van de troon te stoten.
Deze K1600 is zonder enige twijfel verbazend innovatief, barst van de moderne techniek en leent grootscheeps slimme elektronica van de auto-afdeling van BMW. De nieuwe zescilinder pocht met zijn adaptieve koplamp, bluetooth-telefoonsysteem, fantastische kofferset en een compact en uitneembaar navigatiesysteem dat jammergenoeg bij felle zon niet altijd even goed afleesbaar is. Maar BMW heeft in elk geval een prachtig werktuig in huis om comfortabel afstand te nemen van wat eens de gevestigde orde was. Het merk heeft nu de juiste modellen, staat dankzij de supersnelle S1000 RR als sportief te boek (kwam daar vroeger eens om), biedt met de R1200GS een fabelachtig fijne en zeer goed verkopende allroad, heeft de techniek mede dankzij de expertise van de autofabrikant in München dik in orde, het design spreekt aan en de kwaliteit is onberispelijk.
In Nederland zijn nu al meer dan 100 K1600 GT’s verkocht. Toch 23.250 euro, zo’n machine. De dikke GTL komt op 25.500 euro. Het koningskoppel staat vanaf 19 maart in de showroom.
- Doordacht, Soepele techniek, Geluid
- Alle instelmogelijkheden vergen studie, Zitpositie GTL, Navigatiescherm