Zoeken

Test Yamaha Diversion F

3: Geen cent teveel

11 mei 2010
Inhoudsopgave
Test Yamaha Diversion F
2: Driving miss Daisy
3: Geen cent teveel
4: Zeg nou maar nee
5: Technische gegevens

Div_9669.jpg

Toch schuilt er een kern van waarheid in uiteraard. Het ligt voor de hand dat de motor een enigszins relaxte zithouding bezigt, aangezien hele legioenen rijscholen en wannabe pakketdiensten staan te popelen om van dit motortje gebruik te mogen maken. En hoor ik daar nou iemand ‘meisjes’ roepen? Het moet wel toegegeven worden, veel makkelijker gaat het niet worden. Alhoewel zeker deze uitvoering de meeste truttigheid vakkundig weet te omzeilen. Wat heet…de twee zwarte kokers aan weerszijden van de koplamp -compleet met stadslicht ‘by Swarovski’- doen zelfs denken aan heuse luchtinlaten. Het kost moeite om niet abusievelijk de term ‘sportief’ op te graven. Totdat je plaatsneemt dan, de zithouding is zoals te verwachten neutraler dan Zwitserland in vredestijd. Zadeloogte is niet bijzonder laag of hoog, breedte blijft binnen de perken, kijk voor je en je vindt een stuur van bijzonder gemiddelde afmetingen en zo gaat het maar door. Dat stuur is, mocht het nodig zijn, Div_9806.jpguiteraard nog een beetje verstelbaar ook en mocht het nog niet genoeg zijn, probeer dan de risers eens om te draaien. Hoe goedkoop te produceren dan ook, de schetsplaten aan weerszijden plaatsen de voetsteunen ook direct daar waar je ze nodig hebt. Enige wat je nog hoeft te doen is wennen aan het uitklappen van de zijstandaard; het pookje hiervan bevindt zich nét achter de linker voetsteun. Te dikke laarzen zullen daar snel moeite mee hebben. Aan de andere kant is de middenbok zodanig uitgebalanceerd dat het met enige oefening zelfs lukt om de motor vanuit het zadel op te bokkken. Div_9617.jpgAltijd leuk op feestjes en partijen. De overige uitrusting laat zich raden en is vooral geen verrassing. Alle knopjes en schakelaars zitten daar waar ze horen en op andere modellen ook al plaats hadden. Zo ook het dashboardje, dat hoewel exact gelijk aan de al bekende FZ6, met een licht aangepaste toerenschaal een fraai geheel vormt in de kuip. Die schaalverdeling heeft alles te maken met wat de heren Yamatici hebben uitgevreten met het ooit dik 120 pk sterke R6 blok. Voor de rest is het display strak en informatief, voorzien van klok, dubbele tripmeter, benzinevoorraadmeter én reservetripmeter, temperatuurindicatie en uiteraard een snelheidsdisplay, wat echter flink overdrijft. Nooit eerder heeft het overige verkeer bij trajectcontroles zó ver over de geldende limiet heen gereden. Aannemelijker is dus dat de aangegeven snelheid in werkelijkheid iets lager ligt. Desondanks wil de meter regelmatig getallen laten zien die zelfs op deze manier niet goed te praten zijn. Grote gemene deler in deze is dan ook precies datgene wat deze Div zo onderscheidt van zijn typegenoten; de volle stroomlijn. Nou goed dan, het is dan wel dat deel wat de standaard ‘Div’ ook zo geschikt maakt voor uitstapjes van deze orde, te weten de bovenzijde. Hoezeer uw verslaggever het ook probeert op te merken, veel verschil zit er in die onderste regionenen niet. Het absolute voordeel van deze onderjurk ten opzichte van het minirokje van broer- of liever zuslief zal zich voornamelijk openbaren wanneer de zon zich weer grotendeels aan de andere zijde van deze aardkloot bevindt, also known as ‘swinters’. En gelijk hebben ze; ondanks de relatief gunstige aanschafwaarde mag je nog altijd  best nog wel zuinig op je spullen zijn. Vind je dat daar een volledige stroomlijn voor nodig is, weest daar dan vooral heel erg content mee.

Houwe zo

Terug naar boven. In het kader van winddeflectie is het voornamelijk de ruit die op een knappe manier het meeste van je lijf houdt. Bovendien nog eens zonder al te veel turulentie of andere enge zaken, wat het alleen maar beter maakt. Een kruissnelheid van (op de teller) 160 is dan ook bijzonder goed uit te houden, en het schiet nog enigszins op ook. Intussen zit je zelf lekker van het uitzicht te genieten, stuur losjes in je handen, in afwachting van het bereiken van je bestemming.van tijd tot tijd even een extra blik in de spiegels en niet eens per se om te kijken of je al achtervolgd wordt, maar gewon omdat het beeld zo mooi vrij van trillingen en ellebogen is. Prima in orde.

Div_9606.jpg

  • Budgetvriendelijk hoeft niet lelijk te zijn, rijgemak, soepele vermogensafgifte
  • soepel kan ook saai betekenen, geluid mag wel ietsje stoerder, budgetvriendelijk blijft relatief