Zoeken

Test: Piaggio MP3 LT 300

Conclusie

30 juni 2010
Inhoudsopgave
Test: Piaggio MP3 LT 300
De driewielige auto
Even wennen, maar dan...
Conclusie
Technische gegevens

MP3_LT_0099.jpg
Dat doe je dus zo, begrepen? 

Met de MP3 LT 300 heeft Piaggio haar lichte uitvoering van de ‘motorscooter voor automobilisten’ nét dat tandje zwaarder gemaakt om binnen Europese verkeerswetgeving op ring- en tolwegen te worden toegelaten. MP3_LT_0192.jpgDat neemt niet weg dat snelweg rijden nog steeds niet de sterkste troef is van deze eigenzinnige motorscooter, tenzij deze vergeven is van fileverkeer. Daarvoor heeft de scooter simpelweg een te lage topsnelheid en zul je bij een inhaalactie op een 120 km/u weg al snel tactisch te werk moeten gaan. Echter, zodra het tempo op de snelweg zakt (of nog beter, er een file ontstaat) speelt de MP3 zijn ijzersterke troef en ontpopt zich tot een ideaal vervoersmiddel.

Hoewel de MP3 oorspronkelijk als motorscooter op de markt werd gezet zal de fervente motorrijdende forens de scooter al snel links laten liggen, daarvoor is ‘ie duidelijk te zwaar, is het brandstofverbruik aan de hoge kant én blijft het wennen qua stuurgedrag. Voor automobilisten daarentegen is de MP3 LT een ideale uitkomst: hij is gemakkelijk te rijden, je kunt dankzij z’n drie wielen bijna niet omvallen, hij is zuiniger dan een gemiddelde auto én je staat niet meer stil in de file.

Niet vreemd dat steeds meer automobilisten overstag gaan…

  • geschikt voor B-rijbewijs, eigenzinnige uitstraling,heerlijk stunten dankzij forse achterrem
  • sturen blijft wennen, verbruik, te weinig vermogen voor vlot snelwegwerk