Test: Piaggio MP3 Hybrid
MP3 Hybride
Het is dus niet verwonderlijk dat de Italiaanse scootergigant Piaggio als eerste tweewielerfabrikant met een passende oplossing voor dit probleem op de proppen komt. Een hybride scooter, waarmee je gewoon op benzine naar de stad kunt tuffen, om vervolgens elektriciteit emissievrij en geluidsarm het voetgangersgebied in te zoemen. Zo geluidsarm, dat deze Piaggio naast zijn standaard koehoorn ook nog een zachte miniklaxon achter de grille heeft gemonteerd. Daarmee kun je argeloze voetgangers van je komst verwittigen zonder dat ze acuut hun laatste pizzapunt ophoesten zodra de tonen van je waarschuwingsserenade door de winkelstraten galmen. Piaggio koos ervoor om deze nieuwe hybridetechniek toe te passen op haar buitenbeentje, de MP3.
De MP3 is van zichzelf al een bijzondere motorscooter, omdat hij over twee parallel gemonteerde voorwielen beschikt. Toch stuurt de MP3 als een gewone scooter, omdat de hele carrosserie en de voorwielen net als een gewone motor overhellen in de bocht. Om dat mogelijk te maken bestaat de voorwielophanging van de MP3 uit twee McPherson achtige veerpoten. Die zijn bevestigd aan een hevelsysteem, dat uit twee boven elkaar bevestigde bruggen bestaat. Deze schommelconstructie zorgt ervoor dat de motor en de veerpoten kunnen kantelen en dat de binnenste veerpoot in de bocht wordt ingetrokken, terwijl de buitenste veerpoot wordt uitgestoken. Zo blijven beide wielen altijd met gelijke aanlegdruk op het asfalt rusten. Het hevelmechanisme kan met een knop op het stuur worden vastgezet, zodat de MP3 gewoon rechtop blijft staan. De nog immer aanwezige zijstandaard en middenbok zijn daarmee min of meer overbodige ballast geworden.
Als rijder merk je eigenlijk niets van de dubbele voorwielen, behalve wanneer je in grenssituaties terecht komt. Daar heeft de dubbele voorwielconstructie meer grip dan een enkel voorwiel, eenvoudigweg omdat hij twee banden meer rubber aan het asfalt brengen dan één. Belangrijk is echter ook het psychologische voordeel, omdat de dubbele voorwielen minder ervaren rijders een veiliger gevoel geven. En dat maakt hem bij uitstek geschikt voor de forens, die een bruikbaar alternatief voor zijn benzineslurpende “quatro ruote” zoekt.
Vier drivemodes
Om zich in de voetgangerszones voort te kunnen bewegen beschikt de MP3 over een puur elektrische drivemode, waarin je ongeveer 25 km lang met een maximale snelheid van 30 km/uur kunt rijden. Daarnaast is het – buiten het centrum - ook mogelijk om in een gecombineerde “Hybrid Power” mode te rijden. Tijdens het optrekken assisteert de elektromotor dan tot 30 km/uur toe, hetgeen het brandstofverbruik en de emissies behoorlijk kan verminderen, vooral als de accu aan het stopcontact wordt volgepompt. Maar dan wel met groene stroom, want kolengestookte energiecentrales geven nog steeds CO2-emissie. En daar schieten de ijskappen geen meter mee op. Letterlijk en figuurlijk.
Opladen kan ook tijdens het rijden plaatsvinden, wanneer met de schakelaar aan het stuur wordt gekozen voor de “Hybrid charge mode”. In die modus wordt de elektromotor als dynamo gebruikt. Datzelfde gebeurt tijdens het afremmen op de motor, zodat ook de kinetische energie wordt teruggewonnen en wordt omgezet in elektrische energie. De elektromotor maakt het ook overigens ook mogelijk om elektrisch achteruit te rijden, hetgeen het totaal aantal hybride standen op vier brengt. Tijdens het rijden kan tussen de diverse standen worden gewisseld, alleen zal de machine niet naar de elektrische stand schakelen wanneer je harder rijdt dan 30 km/uur.