Test: Piaggio MP3 Hybrid
Eet het, en je weet het...
De grote vraag is, is deze €9.999,- kostende MP3 nu zoveel zuiniger dat het de meerprijs ten opzichte van de standaard MP3 125, die voor €6.369,- in de prijslijst staat. Om daar achter te komen koos ik voor een route met diverse Maas- en Waaldijken, door dorpjes en over tientallen verkeersdrempels, zodat ik steeds weer in het werkgebied van de hybrideregeling opereerde. Ik reed zelfs nog even volledig elektrisch om nog maximaal gebruik te maken van de goedkope elektrische energie. Maar na drie kilometer voortsukkelen met snorfietssnelheid kon ik dat niet langer opbrengen. Desalniettemin waren de accu’s bijna plat toen ik thuis was en ook na mijn tweede rit, de volgende dag, stond de ionenvoorraad na veel stop en go verkeer in het rood toen ik de laadkabel met meegeleverde verloopstekker in het stopcontact drukte. Daar dronk de MP3 beide malen in een uur en een kwartier 0,94 kWh aan kolengestookte elektriciteit van Elektrabel, hetgeen per lading dus nog geen 21 eurocenten aan elektrische energie kostte.
Daar bleef het echter niet bij, want toen ik na 164 km bij de pomp kwam lustte de MP3 als toetje nog eens 6,79 liter euro loodvrij, waarmee deze driewieler dus 24,1 kilometer per liter brandstof en (grofweg) 0,01 kWh elektriciteit aflegt. Dat scheelt toch een slok op een borrel als je het afzet tegen de 60 km die Piaggio per liter opgeeft. Daarvoor zijn echter een aantal duidelijke oorzaken. Ten eerste gaat Piaggio ervan uit dat tweederde van de afstand in de hybride stand wordt gereden en 1/3 in puur elektrische stand. Dat deed ik dus niet, ik reed bijna 100% in de hybride stand. Verder zijn droge, warme omstandigheden op een Italiaanse rollenbank heel anders dan de ijskoude, winderige en kletsnatte, zo niet besneeuwde Nederlandse omstandigheden, die een hogere rol- en luchtweerstand opleveren, zeker wanneer ik het grootse deel van de afstand ook nog in winteroverall met het formaat van een remparachute heb rondgereden. Nog een factor is dat deze Piaggio pas 100 km op de teller had, hetgeen betekent dat het blok nog niet “los” is, hetgeen zomaar 10 tot 20% in het verbruik kan schelen. Dat verklaart echter slechts een deel van het verschil…
In the zone…
Het nut van de MP3 Piaggio moet je dus niet zozeer in het lagere verbruik of de lagere emissies zoeken, want de praktijkwaarden die de MP3 neerzet zijn ook met een gewone 125cc scooter wel te halen. Dat zou anders zijn als de MP3 in de elektrische stand 20 km harder zou lopen, dan zou hij in het stadsverkeer meekunnen en zou je in de praktijk meer elektrische kilometers maken. Het grote voordeel zit hem nu nog voornamelijk in de mogelijkheid om puur elektrisch te rijden in emissiezones waar je niet meer met een verbrandingsmotor mag komen. En die heeft Nederland nog niet. Maar het is een kwestie van tijd voordat er wel emissievrije transportzones zijn. En dan is Piaggio er klaar voor. Als nadeel moet je wel een gevoelige vermindering van de bagageruimte voor lief nemen, want daar zit nu de accu en het stuurapparaat…
- Tikje sneller dan de standaard 125, goede remmen, goede bescherming, zuinig met brandstof, veilig gevoel, hoge aaibaarheidsfactor
- Krappe zit, verlies bagageruimte, hoge meerprijs voor hybridesysteem, (nu nog) gering nut hybridesysteem