Zoeken

Test: MV Agusta F4 2010

Sturen, daar gaat 't om

13 mei 2010
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 2010
Sturen, daar gaat 't om
Lichter en Sterker
Conclusie
Technische gegevens

MV-0492.jpg

Echt waar, veel comfortabeler, zeggen ze dan. Ja, als je tweemetertwintig bent.

De behoorlijk voorover gebogen zithouding staat al na een klein half uur garant voor pijnlijke nekspieren die mij het gevoel geven dat ik echt oud aan het worden ben. In mijn twintiger jaren zou ik niet vies zijn geweest van een zithouding als deze, maar nu, twintig jaar later, blijken zaken als ergonomie en comfort belangrijkere factoren te zijn geworden. Toch is het niet alleen mijn stramme, stijve lichaam die mijn pijnlijke nekspieren veroorzaken, maar meer nog de erg voorovergebogen zithouding die je wel lekker in aanvalshouding plaatst en tijdens stevig stuurwerk (zoals op 't circuit) perfect tot z'n recht komt, maar bij lage snelheden, lange (snelweg)ritten of krappe bochtencombinaties al snel gaat vervelen. Daarbij, ben je groter dan pakumbeet 1.85mtr dan zul je hier al veel minder last van ondervinden. In combinatie met zijn nog steeds erg beperkte stuuruitslag staat de extreme zithouding in druk stadsverkeer garant voor stuntelwerk van jewelste, daar even vlug keren of een fietspad meepikken er niet zo snel in zit. Om maar niet te spreken van de onpraktische zijstandaard, wiens aangrijppunt dusdanig is geplaatst dat je continue over de onderkuip aan het schrapen bent. Hetgeen, zeker op een hellend vlak, het nodige acrobatische stuntwerk tot gevolg kan hebben.

Nu zal men dit bij MV Agusta een spreekwoordelijke worst vinden, om te beginnen heeft men voor het rijden in de stad een Brutale uitgevonden, daarnaast is de F4 gemaakt voor het snellere werk, het liefst nog op het circuit en dan moet je niet zeuren over iets onbelangrijks als een zijstandaard. Stuureigenschappen en vermogensafgifte, dáár draait ’t allemaal om en in dat opzicht is de nieuwe MV-0570.jpg
Gevleugelde spiegels, om de druk van je schouders weg te halen. Leuke vraag voor Trivia.MV-0600.jpg
Voor de afvoer van warme lucht werden luchthappers in de kuip geplaatst. Bijkomend voordeel: het rode kleppendeksel is nu zichtbaar.
MV-0612.jpg
Lekker handig, een onderkuip die lekker in de weg zit als je de zijstandaard wilt uitklappen. 
F4 geen spat veranderd. Hoe harder, hoe liever, dat was het motto van de oude F4 en dat is nog steeds het motto van de nieuwe F4. Ga cruisen en de fiets gedraagt zich als een eigenwijze draak, maar draai het gas open en alles valt op z’n plek. Nu wordt dat deels veroorzaakt door die extreme zithouding die alleen al om snelheid vraagt (om de druk op je polsen te ontlasten), maar misschien nog wel meer het ongelofelijk stabiele rijwielgedeelte dat zoveel rust uitstraalt dat je al snel veel, heel veel harder aan het rijden bent dan je gevoel zou ingeven. Een stabiel gevoel dat werd gecreërd door de wielbasis te vergroten naar 1.440 mm (was: 1.409 mm). Ook werd de achterbrug 20mm verlengd en het scharnierpunt verplaatst om meer tractie te genereren, maar daarover later meer. Het meest deed ons de zithouding nog denken aan de Ducati 1198, ook zo'n eigenzinnige machine met kont omhoog, polsen omlaag zithouding die alleen maar beter gaat functioneren als je harder gaat rijden. Met dat verschil dat deze F4 voor je gevoel behoorlijk wat sterker is.

Eenmaal bij de thuisbasis gearriveerd krijgen mijn nekspieren de kans zich te herstellen en heb ik de tijd de motor aan een nadere inspectie te onderwerpen en de nodige notities te maken. Zoals gezegd werd aan het ontwerp maar weinig gesleuteld, maar toch zijn de verschillen evident. Om te beginnen het uiterlijk, dat qua silhouet niet werd veranderd, maar in detail zeer zeker wel. Het motorblok, het frame en de swingarm werden compleet nieuw ontwikkeld, waarbij de motor smaller werd gebouwd. In totaal werd volgens de persmap 15 kilo aan gewicht bespaard, waarvan 10 kilo op conto van het rijwielgedeelte kon worden geschreven en vijf kilo van het motorblok werd afgesnoept. Hoewel de totale breedte van de motor, dankzij de bredere clipons, met 4cm toenam werd het design van de fiets juist 4cm smaller en dat is de fiets goed af te zien. Volgens MV Agusta zelf is de nieuwe F4 zelfs de smalste vier-in-lijn ter wereld, met maatvoering die je eerder van een twin zou verwachten. Het forse kuipwerk, wat altijd het kenmerk is geweest van de F4, is nu voorzien van kegelvormige luchtdoorlaten om de warme lucht beter af te kunnen voeren, de aerodynamica te verbeteren en daarbij het kenmerkende rode kleppendeksel nét genoeg in beeld te krijgen. Net als de grotere luchtdoorlaten werden de neusgaten van de fiets, de stilistisch gevormde luchtinlaten, fors vergroot. De luchtinlaten bleven onder het neusje geplaatst, omdat daar de dynamische luchtdruk het hoogst is. Wat op zijn beurt weer goed is voor optimalisatie van het inlaattraject. Als een na laatste verandering in het neusje prijkt de nieuwe koplamp, die nu als eerste productiefiets is uitgevoerd met gecombineerde LED en Xenon verlichting. De laatste verandering betreft het nieuwe display, dat niet alleen forser maar ook volledig digitaal is uitgevoerd. Net als Ducati’s 1198. Centraal in het display is de digitale snelheidsaanduiding, terwijl het toerental in blokjes wordt aangegeven. Ondanks de forse afmeting zul je niet veel informatie in het display terugvinden. MV-0589.jpg
Een fors display waar je zo Mortal Combat op zou willen spelen, maar alleen het stikt noodzakelijke herbergt. Maar hopen dat je vrienden niet vragen hoe laat dat 't is.
Behalve toerental en snelheid zijn een gear- en shift indicator, een laptimer, twee tripmeters en een reserve tripmeter terug te vinden, maar iets simpels als een digitaal klokje heeft bij het nieuwe display het veld moeten ruimen. Ook de bovenin geplaatste controlelampjes blinken niet uit in zichtbaarheid, zeker niet als de zon op het display valt.

Over aerodynamica gesproken; zelfs de spiegels moesten hun bijdrage leveren aan de nieuwe aerodynamica, en zijn daarom van luchtdoorvoer voorzien die turbulentie moet elimineren en de schouders moeten beschermen. Hoe dat laatste moet worden gezien is mij echter een raadsel. Nog steeds blinken de spiegels niet uit voor wat betreft het zicht naar achteren, maar ze zijn nu wel in te klappen waardoor het in een smalle garage gemakkelijker parkeren is geworden. En daar bleef het niet bij, het kontje werd smaller, kleiner en eleganter uitgevoerd, de tank korter en het windscherm vlakker en puntiger uitgevoerd. De benzinetank kon trouwens korter worden uitgevoerd door enerzijds het contactslot naar de kroonplaat te verplaatsen en anderzijds de inhoud te verkleinen van 21 naar 17 liter. Ook de positionering en vorm van de clipons werd aangepast, breder voor betere handling en hoger voor meer comfort. Hoewel van dat laatste dus maar weinig merkbaar is, heeft het wel als voordeel dat je vingers nu niet meer klem komen te zitten, mocht je even snel een straatje willen keren. Ook de voetsteunen werden aangepast, waarbij de fraai instelbare exemplaren van de R312 werden vervangen door exemplaren die weliswaar fraai ogen maar niet meer instelbaar zijn.

MV-0495.jpg
Zeg, hadden jullie die bocht niet even schoon kunnen vegen? Waar is de man met de gele vlag?