Zoeken

Test: MV Agusta F4 2010

Conclusie

13 mei 2010
Inhoudsopgave
Test: MV Agusta F4 2010
Sturen, daar gaat 't om
Lichter en Sterker
Conclusie
Technische gegevens

MV-0560.jpg

Vijftien jaar na presentatie van het allereerste prototype heeft MV Agusta de tweede generatie F4 gelanceerd. Een motor die niet alleen de mooiste, MV-0502.jpgmaar ook de snelste motor ter wereld moest worden (of blijven, net hoe je 't bekijkt). Resultaat is een fiets die onderhuids van eerste tot laatste schroef werd vernieuwd, maar bovenhuids nog steeds onmiskenbaar een F4 is gebleven. Nog steeds is de fiets een compromisloze en vooral onpraktische machine, maar wel een die dankzij zijn sterk verbeterde vering en soepele krachtbron zich nu veel vriendelijker (lees: minder intimiderend) laat rijden. En daarbij een flink stuk lichter is geworden.

Echter, de sterkste troef van de 2010 F4 zou nog wel eens geeneens in dat verbeterde rijwielgedeelte, de lichter geworden motor of sterker geworden krachtbron kunnen liggen, maar in zijn uiterst scherpe prijsstelling van net geen éénentwintig duizend euro. Want niet alleen is daarmee de kloof met de Japanse liga een stuk kleiner geworden, de F4 kost zelfs minder dan een RSV4 Factory of 1198S. En dan rijdt je wél mooi een MV.

  • vering, vermogensafgifte, stabiel rijwielgedeelte
  • verbruik, nog steeds kont omhoog en polsen omlaag, onpraktisch