Zoeken

Test: Honda Varadero Iseran

Ruimtelijk

31 mei 2010
Inhoudsopgave
Test: Honda Varadero Iseran
Ruimtelijk
Geflickte Strassen
Conclusie
Technische gegevens

Varadero_0018.jpg

De Varadero is een vrij forse motor met een lang zadel, waardoor twee personen alle ruimte hebben om te zitten. Voor de wat zwaardere motorrijders onder ons is het zadel te zacht, een euvel dat tegenwoordig bijna iedere motorfiets aan te rekenen is. Varadero_9990.jpgHet zadel voelt veel lager aan dan dat van het 2006 model, waar ik voor het laatst mee gereden heb. De afstand tussen zadel en voetsteunen is te klein voor mijn 2 meter dus ik zit met behoorlijk opgevouwen benen op de motor.

Ruimte vind je ook weer terug in de kofferset. Twee zijkoffers van 35 liter en een topkoffer van 45 liter brengt de totale capaciteit op 115 liter, niet niks. Bij Honda doen ze blijkbaar niet mee aan de aluminium koffer hype en monteren ze gewoon kunstof zijladers. Voor onze trip gebruiken we de ruimte in de topkoffer nauwelijks, daar komen alleen wat spulletjes in terecht waar we gemakkelijk bij willen kunnen. De topkoffer dient dus vooral als ruggensteun voor mijn passagiere, die mij verzekert dat dat erg comfortabel zit. De Varadero oogt vrij breed met de zijkoffers, maar blijkt bij nameten op zo’n 105 cm breedte ter hoogte van de koffers te komen, dat valt dus nog mee. Er is nog voorzichtig mee door de file te rijden, wat je van veel bekofferde motoren niet kunt zeggen. Blijkbaar heeft men veel centimeters weten te winnen door de kofferdragers dicht op de uitlaten te monteren.

Varadero_0122.jpg
Net als je denkt dat 't lekker weer gaat worden gaan alle hemelsluizen weer open. Heerlijk, die lente anno 2010. Lang leve de handkappen en handvatverwarming.  

Zwaar transport
Met al die ruimte op de motor en in de kofferset kun je veel meenemen en dan beginnen de kilo’s ook te tellen. Bij veel motoren verandert weggedrag en dynamiek dan dramatisch. Nou is de Varadero van zichzelf al niet bepaald licht en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat de extra belading vrij Varadero_9983.jpgVaradero_9987.jpg
Het Combined Braking System, baanbrekend toen het werd gelanceerd maar anno 2010 is deze uitvoering redelijk gedateerd. Sterker, in eigen huis heeft Honda al jaren betere systemen. Hoewel op de remvertraging an sich weinig is aan te merken oogt het leidingwerk nogal rommelig en is dat niet des Honda's.
Varadero_0015.jpgVaradero_9992.jpg
goed verwerkt wordt.  De twin in de Varadero behoort zeker niet tot de krachtigste in zijn soort, maar heeft een voldoende krachtig middengebied om de extra kilo’s mee te nemen zonder veel te hoeven schakelen. Alleen op hellingen met een stijgingspercentage van meer dan 10% krijgt de twin het wat moeilijker en moet je als je wilt opschieten hoger in de toeren gaan rijden, tussen de 6.000 en de 8.000 tpm.

Al dat gewicht moet ook weer worden afgeremd en ook dat beheerst de Varadero goed. De Varadero is zoals veel Honda’s uitgerust met CBS (combined braking system). Als je alleen de voorrem pakt, dan wordt er via een vernuftig ventielsysteem ook remkracht naar de achterrem geleid en andersom. Dat geldt ook voor het gebruiken van de beschikbare remkracht. Wil je dus de volledige remkracht van de voorrem gebruiken, dan moet je de achterrem erbij pakken en vice versa.In de praktijk werkt het goed, al moet je wel vrij stevig knijpen en trappen om flink te vertragen, waarbij Varadero_0075.jpger bij de voorremmen wat fading optreedt als je bergaf herhaaldelijk lang en hard remt. Ook leiden al die ventielen en leidingen tot een wat sponzig gevoel bij het remmen. Het ABS is subliem. Al mijn pogingen om het systeem te foppen, zoals hard remmend over natte wegmarkering, hobbels, stukken gladde teer of modder rijden mochten niet baten, je voelt de regelmomenten van het ABS niet eens. Het enige wat opvalt, is dat de mate van vertraging even wat afneemt en daarna weer toeneemt.

Immuun?
Is de Varadero dan helemaal immuun voor de combinatie van veel belading en slechte wegen? Helaas niet, ook bij Honda kunnen ze niet toveren. De Varadero valt enigszins in de bocht, dus je bent veel aan het corrigeren. Ook ben je, op zoek naar stabiliteit, snel geneigd de achterrem erbij te pakken in de wat langzamere bochten. Gelukkig stond deze Varadero op Bridgestone Battlewings en niet de Trailmax. Die laatste deed de Varadero geen goed in zake stabiliteit en grip bij regen.