Test: Harley-Davidson Fat Boy Special
Terminator
Inhoudsopgave |
---|
Test: Harley-Davidson Fat Boy Special |
Terminator |
Schot in de roos |
Judgement Day |
Conclusie |
Technische gegevens |
We schrijven het jaar 1990 als Harley-Davidson de wereld versteld doet staan met de lancering van de Fat Boy, een dikke cruiser die het nostalgische karakter van de 1340cc Softail combineerde met een - voor Harley-Davidson begrippen unieke – moderne vormgeving. De massieve 16” wielen met brede banden, de grove spatborden en het brede stuur maakten de Fat Boy direct tot een unieke verschijning. Het verhaal ging destijds zelfs dat de eerste zilvergrijze uitvoering geïnspireerd zou zijn geweest door de Amerikaanse B-29 bommenwerper wiens atoombommen, genaamd Fat Man en Little Boy, tijdens de 2e wereldoorlog boven Hiroshima en Nagasaki werden gedropt.
Lekker breed en comfortabel stuur met fraai vormgegeven en ergonomisch goed doordachte bedieningsknoppen. Spiegels zijn niet geheel trillinsvrij en redelijk klein van formaat. Armen opzij is het devies.
Ogenschijnlijk in twintig jaar niet veranderd, maar ondertussen wel gedigitaliseerd: de op de tank gemonteerde klasssiek uitziende tellerunit.
Bleef de populariteit van de Fat Boy in eerste instantie beperkt tot de Harley community, een jaar later steeg de populariteit ook bij het grote publiek naar ongekende hoogte dankzij Arnold Schwarzenegger’s optreden in de film Terminator 2, Judgement Day. Met de woorden ‘Give me your clothes, your boots and your motorcycle’ confisqueerde Schwarzenegger een Fat Boy waarna een wilde achtervolgingsscène volgde waarbij de huidige gouverneur van Californië dingen met de Fat Boy deed die – niet alleen voor een Harley – voor onmogelijk werden gehouden en die het robuuste, stoere karakter van de motor nóg meer versterkten.
Hoewel het design van de motor in twintig jaar tijd slechts in detail werd aangepast, onderging de machine in de loop der jaren onderhuids de nodige aanpassingen om aan met de tijd mee te gaan. Nu zou je dat als niet bepaald innovatief kunnen bestempelen, maar juist dát is de kracht van Harley-Davidson. Doordat zelfs de meest doorgewinterde Harley-fan in het voorbij rijden amper het verschil tussen een ´90er en 2010 Fat Boy zal ontdekken, blijven de motorfietsen behoorlijk hun waarde vasthouden. En dat terwijl je als rijder wel degelijk zult merken dat in twee decennia tijd de motor qua ontwikkeling niet stil heeft gestaan. Zo is de 2010 Fat Boy uitgerust met een dikke 19,7 liter benzinetank met ogenschijnlijk twee tankdoppen, maar is de linker ‘tankdop’ de benzinemeter ondergebracht. De centraal op de benzinetank gemonteerde snelheidsmeter is ogenschijnlijk identiek aan de eerste versie, maar is anno 2010 wél uitgerust met een digitaal display waar de kilometerteller, twee tripmeters én een ‘resterende kilometers’ reserve tripmeter is ondergebracht.
Ander voorbeeld van innovatie? De Fat Boy is uitgerust met fraai vormgegeven bedieningsknoppen, waarbij vooral de knipperlichten er positief uitspringen: de bediening van het linker knipperlicht zit links en van het rechter knipperlicht rechts. Nu is dat op zich nog niet zo bijzonder, per slot van rekening werd deze opstelling tot recentelijk door BMW ook toegepast, maar wél bijzonder is de automatisch uitschakeling die bij auto’s al honderd jaar gemeengoed is maar bij motorfabrikanten maar niet wil inburgeren. Het systeem werkt kinderlijk eenvoudig: een tijd- en hellingshoek sensor bepalen wanneer het knipperlicht wordt uitgeschakeld, ófwel na het afslaan ófwel na een bepaalde tijd. Handmatig uitzetten kan trouwens ook door gewoon nogmaals de bedieningsknop in te drukken.
Nog steeds niet overtuigd van Harley-Davidson’s innovatieve ontwikkelingen? Wat te denken dan van de keyless functie, die dit jaar met veel tamtam door Ducati werd geïntroduceerd bij de lancering van de Multistrada 1200. Doen ze bij Harley-Davidson al jaren, zo ook bij deze Fat Boy. Het contactslot is nog wel met een gewone sleutel af te sluiten, maar het standaard gemonteerde alarm kan alleen met de bijgeleverde ‘keyless’ sleutel worden uitgeschakeld, iets wat automatisch gebeurt zodra de ‘sleutel’ zich binnen enkele meters van de motor bevindt. Ofwel, gewoon in je binnenzak stoppen dat ding en rijden met die hap. Toch wel grappig als je bedenkt dat daar waar het vaak de Japanners zijn die te kust en te keur hun innovatie ten toon willen spreiden het meest conventionele merk ter wereld op dit gebied met de eer gaat strijken. En dat op een manier dat het de motor totaal niet is af te lezen. Chapeau voor de heren engineers bij Harley-Davidson, daar zal ongetwijfeld méér dan één fles Jack Daniels aan vooraf zijn gegaan.