Test: Vectrix VX-1 Elektrische motorscooter
4: Hot or Not?
Inhoudsopgave |
---|
Test: Vectrix VX-1 Elektrische motorscooter |
2: Een groene wereld |
3: Zero Emissions Here |
4: Hot or Not? |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Hot or Not
De grote vraag is natuurlijk, is het wel leuk om elektrisch te rijden. Het antwoord daarop is JA!!! De Vectrix rijdt supervlot en de gasdosering is helemaal perfect. Daar kan geen benzinemotor aan tippen, en helemaal geen injectiemotor. En de grap is dat het twee kanten op werkt. Je kunt namelijk niet alleen gas geven, maar ook remmen met het gashendel. Als je hem voorbij de nulstand drukt, dan remt de Vectrix op de elektromotor af, die dan als dynamo wordt geschakeld. De opgewekte elektriciteit wordt weer in de 3,7 kW grote accu’s opgeslagen, zodat deze remenergie opnieuw kan worden benut. Dat werkt zo goed, dat je de felle stopkracht van de Brembo klauwen alleen nog maar in noodgevallen gebruikt. Je doet op een gegeven moment gewoon alles “op het gas” omdat dat zo enorm intuïtief werkt.
Niet alleen "motorisch", maar ook qua rijgedrag kan de Vectrix zich meten met de “normale” motorscooters. Hij is stabiel en de Sachs achtervering neemt de oneffenheden goed op. De Marzocchi voorvork is soms wat springerig, vooral op kinderkopjes, maar op gewoon asfalt voldoet hij goed. En sturen doet de Vectrix als de beste. Echt licht is hij met 210 kg niet, maar aangezien het meeste gewicht in de laag gelegen elektromotor en het accupakket zit, merk je daar in het weggedrag weinig van. Hij is enorm wendbaar, wat een groot voordeel is als je een rotonde over rijdt, want daar moet je de scooter tweemaal flink omgooien. Maar dat kost geen enkele moeite, terwijl de perfecte gasdosering ervoor zorgt dat je veel van de riante bodemvrijheid durft te gebruiken. Hoewel ik het helemaal niet had verwacht, is het puur genieten op de Vectrix. Ik betrap me erop dat ik elk excuus aangrijp om even met die handige scooter op pad te gaan!
Laadcyclus
Zoals gezegd is de Vectrix ontwikkeld voor forensen, die elke dag van hun slaapdorp naar hun stedelijke werkplek rijden. In de praktijk is dat meestal niet meer dan een kilometer of tien. Nu haal je met de Vectrix maximaal 70 km op een acculading, mits je het rustig aan doet. De gemiddelde forens kan op een elektronenshot dus drie dagen op en neer naar kantoor en dat is natuurlijk ruim voldoende. Moet diezelfde forens over de snelweg, dan wordt het wat minder. Op volle snelheid zie je de accuspanning snel dalen, 50 km is dan een realistischer actieradius, dus tweemaal op en neer is dan de max. Overigens wordt in het dashboard precies aangegeven hoe ver je met de huidige rijstijl nog kunt komen. Je ziet de resterende actieradius soms ook weer groeien als je het rustiger aan doet of wanneer je op de motor afremt. En kom je in de laatste kilometers, dan voel je dat de scooter het rustiger aan doet om je op zijn laatste elektronen nog zo ver mogelijk te brengen…
Als de accu’s leeg zijn, dan kunnen ze gewoon thuis worden opgeladen met behulp van de ingebouwde lader, die met een gewone stekker op een gewoon stopcontact wordt aangesloten. Dat is best handig, want dat scheelt gedoe en tijd bij de benzinepomp. De Vectrix vraagt daarbij ongeveer 1,5 kW (7 Ampère) en doet er ongeveer 2 uur over om 80% van zijn accucapaciteit van 3,7 kWh terug te laden. Een volledige laadcyclus duurt ongeveer 3,5 uur. Wanneer je de Vectrix ’s avonds thuis aan de stroom legt, is hij de volgende ochtend dus weer helemaal klaar is voor de woon-werk trip. Ideaal toch?
Goedkope kostganger
Nog mooier is dat de Vectrix behoorlijk goedkoop in gebruik is. Dat geldt, zoals eerder gesteld, niet voor de aanschaf, zeker niet als je hem vergelijkt met zijn benzinegestookte equivalenten. Een 250cc scooter van een goed merk kost rond de €5.000,- en dat scheelt toch een mille of vier. Maar daar staat tegenover dat de Vectrix in het gebruik een bijzonder goedkope kostganger is. In totaal reed ik 232 km, waarbij ik viermaal moest “tanken”, in totaal 22,450 kWh. En een kWh kost bij de Nuon in het normale tarief 0,1852 Euro, dus tankte ik voor €1,04 per keer! Per kilometer kost de Vectrix dus 1,79 cent aan energie, vergelijkbaar met auto of scooter die – met de huidige benzineprijs van €1,27 maar liefst 1 op 70 zou lopen! En het kan nog goedkoper wanneer je gebruik maakt van het dag/nacht tarief, dat veel energiemaatschappijen bieden.
Bovendien hoef je voor de Vectrix geen houderschapsbelasting te betalen en is de elektromotor bijzonder onderhoudsvriendelijk. Hij heeft maar 1 uur onderhoud per jaar nodig! Banden en remblokken zijn eigenlijk de enige slijtagedelen, de accu’s zouden 1.700 keer opgeladen kunnen worden, wat volgens Vectrix overeen komt met 80.000 kilometer of, bij normaal gebruik, 10 jaar. Het is dan ook niet vreemd dat ING Carlease de Vectrix in operationele lease gaat aanbieden voor slechts €179,- per maand!