Zoeken

Test: Vectrix VX-1 Elektrische motorscooter

2: Een groene wereld

16 januari 2009
Inhoudsopgave
Test: Vectrix VX-1 Elektrische motorscooter
2: Een groene wereld
3: Zero Emissions Here
4: Hot or Not?
5: Conclusie
6: Technische gegevens

Een groene wereld

vectrix2_08_002.jpgLaten we één ding voorop stellen: Als je elke dag van Maastricht naar Amsterdam moet, dan gaat de Vectrix dat ook niet voor je doen. De actieradius is daarvoor te veel te kort en opladen, dat duurt veel te lang. Je zou elke 50 km drie uur in een café zitten terwijl de scooter elektronen staat te tanken. Dat werkt dus niet. Maar is de Vectrix daarmee niet meer dan een zinloos probeersel van een geitenwollen milieusik? Ik dacht het niet. In tegendeel zelfs. Dat elektrisch vervoer de toekomst heeft, dat staat als een paal boven water. En ik zou zelfs durven stellen dat de Vectrix in dat genre het ei van Columbus is.
Waarom?
Ten eerste omdat je lekker tussen de files door van en naar je werkplek in de stad zoeft, ten tweede omdat je het ding vervolgens snel en gratis parkeert, terwijl de automobilist nog een half uur op zoek is naar een parkeerplek. En de kosten daarvan lopen vervolgens nog harder op dan die van de gemiddelde beleggingsverzekering, terwijl ook het rijden met een auto dankzij de kilometerheffing behoorlijk in de papieren gaat lopen. Het is onderhand de vraag of het financieel niet gunstiger is om maar niet te gaan werken… Met de elektrische scooter kun je die zaken echter – voorlopig – nog vermijden.

Benzine is uit…
vectrix2_08_015.jpgMaar goed, zul je zeggen, datzelfde kan met mijn Majestueuze Burgman 400, en daarmee kan ik wel van Groningen naar Den Haag om te protesteren tegen de kilometerheffing en de op handen zijnde verhoging van de wegenbelasting, die ook voor motoren gaat gelden. Want zo’n scooter loopt op benzine en je bent in Nederland nooit verder dan 30 km verwijderd van een punt waar je dit edele vocht kan bijtanken. True, maar toch heeft de benzinemotor twee nadelen die hem in de toekomst gaan opbreken. Ten eerste loopt hij op een vloeistof die wordt gewonnen uit ruwe aardolie, waarvan de producerende landen qua prijs de komende jaren uit een ander vaatje gaan tappen. Een voorproefje hebben we van de zomer al gehad, toen de benzineprijs richting €1,70 ging. En zijn we tijdelijk gered doordat de financiële malaise op een of andere wonderlijke manier voor een scherpe daling van de vatprijs leidde, het bange vermoeden is toch dat die aangename toestand van korte duur zal zijn, al was het maar omdat de olievoorraden schaars worden. Kortom, op benzine rijden gaat duur worden. Het tweede probleem van de benzinemotor is dat er schadelijke stoffen uit de uitlaat komen, die met name in de stadscentra ongewenst zijn.

Vectrix1_08_084.jpg

Zero emissions?
Verbrandingsmotoren zullen daar in de toekomst dus geweerd gaan worden om de leefbaarheid te garanderen. Wie dus op eigen gelegenheid de stad in wil, zal dit elektrisch moeten doen. Want dat is emissievrij, zeggen de voorstanders en producenten van elektrische voertuigen… En natuurlijk, een elektrische auto of motor heeft geen uitlaatpijp. De rondzingende elektronen produceren geen CO, HC, NOx en ook geen roet. Dat lijkt allemaal heel milieuvriendelijk. En dat is het ook, als je een eigen windmolenpark of een hectare zonnepanelen hebt. Trek je je stroom van de dichtstbijzijnde, kolengestookte elektriciteitscentrale, dan wordt het een ander verhaal. Dan is ook elektrisch rijden bepaald niet emissievrij, want het verbranden van steenkool zorgt ook voor emissies, terwijl er in het transport van de centrale naar het stopcontact in je garage ook nog wel het nodige rendementsverlies optreedt, nog afgezien van het verlies dat optreedt bij het laden en ontladen van de accu’s zelf.

vectrix2_08_013.jpgvectrix2_08_018.jpg

De Vectrix VX-1 beschikt over ruime bagagemogenlijkheden. Toegegeven, het is geen Suzuki Burgman, maar daar kan zelfs geen GoldWing tegenop. Onder het zadel is, waar ook de laadstekker is terug te vinden, is voldoende ruimte om zelfs een crosshelm in kwijt te kunnen. De ruimte in de kuip is groot genoeg voor een voorraad bierviltjes, maar is helaas niet afsluitbaar

Mocht dat nog niet toereikend zijn, heeft Vectrix ook nog een topkoffer in het accessoirepakket.

Het grootste voordeel van elektrisch rijden is dus dat die emissies “ergens anders” wordt gemaakt, waar de stadscentra er geen last van hebben. Bovendien krijgt de schoorsteen van zo’n elektriciteitscentrale een constante “stroom” kolenrook te verwerken, die op een dergelijke stationaire installatie natuurlijk veel effectiever kan worden gereinigd dan in een voertuig, dat steeds wisselende belastingtoestanden en temperaturen kent.

vectrix2_08_007.jpg