Zoeken

Test: Suzuki B-King Street Xtreme

Punten op de i

24 september 2009
Inhoudsopgave
Test: Suzuki B-King Street Xtreme
Punten op de i
Rijdt dat nou anders?
Conclusie
Vermogensbank
Technische gegevens

B-King_Xtreme_3440.jpg

'Ontdek de B-King Street Xtreme. Dit koppelmonster heeft dankzij carbon componenten en een onderkuip een aanzienlijk agressiever en scherper uiterlijk gekregen' zegt Suzuki zelf en wij kunnen dat alleen maar beamen. De compleet zwarte machine (deze speciale uitgave is alleen in zwart leverbaar) ziet er gewoon vet uit, maar dat zullen we waarschijnlijk alleen Vincent Bijlo hoeven uitleggen. Maar dan ook alleen als 'ie 'm niet heeft horen lopen, B-King_Xtreme_3479.jpgwant de donkere klanken uit de vette Bodis uitlaatdemper klinken een stuk frisser dan het geknepen geluid wat de fiets in standaard trim ten gehore kan brengen, maar daar komen we nog op terug.

Kreeg de B-King twee jaar geleden de nodige kritiek als zou ;een fat-slim kuur geen overbodige luxe zijn, vooral ;de veel frisser ogende achterkant laat zien dat met minimale aanpassingen het resultaat heel anders kan zijn. Het ;ontbreken van de megatoeter uitlaatdempers met nog kollossalere kunststof verpakking gaf de King een vettere kont dan Jennifer Lopez in slechte dagen en maakte dat de aandacht volledig werd onttrokken van waar het werkelijk om te doen was: het mega-imposante 1300cc grote motorblok dat ruim 180 paarden aan het werk moest stellen.

Hoewel de sterk afgeslankte achterkant het meest in het oog springt is dat niet het enige wat aan de Xtreme werd aangepast. Wat zit er dan zo allemaal op, mocht je dat afvragen? Van voor naar achter en van boven naar beneden vinden we allereerst een dik stuur gevat in een paar hele mooie risers. Het dikke zwarte stuur - een zogeheten 'fatbar' - is afkomstig van Rizoma en ziet er niet alleen mooi uit maar ligt ook prettig in de hand. Op het stuur staan een stel fraaie zwarte spiegels gemonteerd en dat smoelt gewoon goed. Standaard wordt de B-King geleverd met chromen spiegels en dat is, samen met de console op de tank, misschien toch iets teveel van het goede en te chopper achtig. En ze geven ook nog eens een goed beeld van wat er achter je gebeurd, hoewel dat door de immer imposante acceleratie allemaal wel heel snel vervaagd!

B-King_Xtreme_3465.jpgB-King_Xtreme_3500.jpgB-King_Xtreme_3487.jpg

Op de tank vinden we een originele B-King tankpad in carbon-look, nice. Werpen we een blik op de onderzijde van de B-King Street Xtreme dan valt direct de onderkuip op. Die is mooi voormgegeven en geeft de machine wat extra 'body'. Terug naar boven en wat naar achter komen we het duozitafdekkapje tegen. Geen carbon-look maar 'the real thing' en dat oogt wel zo fraai. Onder het kontje van deze B-King Street Xtreme huizen geen enorme 'rocketstyle' uitlaatdempers maar is een mooie demper van het Duitse 'Bodis' gemonteerd. En hoewel ik persoonlijk nog redelijk enthousiast was over de originele pijpen staat dit toch wel een stuk beter! Ook zijn er een soort covers van carbon aan het kontje gemonteerd waardoor het nu mooi slank afgewerkt is. En het klinkt tig-keer beter dan het stofzuiger geruis van de originele. 'Hij laat het karakteristieke geluid van de B-King optimaal tot zijn recht laat komen', en zo is het maar net. Een mooie donkere brom tot aan 7000 tpm maar daarboven een magnifieke huil, als een ijsbeer die voor het eerst uit z'n winterslaap wordt wakker gemaakt, zoiets. Helemaal achteraan zit ook nog een kleine kentekenplaathouder inclusief een minimalistische LED-verlichting (wel goed zichtbaar trouwens!) en kleine richtingaanwijzers. Om het af te maken heeft Suzuki er al (fluoriserende) witte velgstriping voor je opgeplakt, op de velgen dus.

B-King_Xtreme_3456.jpg