Test: BMW F800 R
3: Stuntwerk
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW F800 R |
2: Uit het magazijn |
3: Stuntwerk |
4: accessoires |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Stuntwerk
De vloeistofgekoelde staande tweecilinder - afkomstig van Rotax - met een inhoud van 798cc bezit een 360 graden onstekingsinterval, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Door gebruik te maken van een ander electronisch pakket (BMS-KP engine management) en nieuwe 46mm gaskleppen, voor een fijnere gasrespons en verbeterde motorblok respons, levert de 'R' een gezonde 87 PK, op papier dus 2 meer dan de rest van de familie. En gezond zijn ze wat het blok presteert alsof er meer in zit, en dat zou ons niets verbazen want dat komt vaker voor bij BMW's. Onze recentste paralleltwin ervaring is die met de Kawasaki ER-6 en de 200cc extra van deze Beemer schelen een behoorlijke slok op een borrel.
De staande twin maakt graag en makkelijk toeren, waarbij de aanvankelijk matte roffel (die doet denken aan een boxer, of een deusjevoo) over gaat in een heerlijk klinkende blaf. De versnellingsbak schakelt als het bekende mes door de boter waardoor - en door het prima rijwielgedeelte plús de ontzettend licht te bedienen koppeling - het een feest is om met de F800 R te rijden. Na wat gewenning gaat het al snel vlotter met deze 'R' en de uitgekiende versnellingsbakverhoudingen - met een vrij korte 1 (maar die is hetzelfde op de andere 800's) en dicht bij elkaar liggende 4, 5 en 6 - gecombineerd met het smeuïge vermogen en vette koppel (86 Nm) maken dit een moeilijk verslaanbare combinatie op bochtige buitenwegen, én de binnenstad.
Ook het drooggewicht van 182 kilo (204 rijklaar) en de laag geplaatste benzinetank (onder het zadel) helpen hier natuurlijk bij. Christian Pfeiffer (wereldkampioen streetbike freestyle) demonstreert dat trouwens ook veelvuldig tijdens zijn optredens over de hele wereld. En met succes. Al ruim twee jaar maakt hij bij zijn stuntwerk gebruik van een aangepaste F800 'S' en met deze machine is de nieuwe 'R' nauw verwant. Binnenkort zal hij dan ook zijn kunsten vertonen op een machine die is gebaseerd op de F800 'R'.
Grijs gebied
Het blok laat een gematigde rijstijl, voor in de stad, prima toe maar met de toerentellernaald tussen 3 en 7 duizend (het grijze gedeelte op de toerenteller) wordt het pas echt leuk en de twin stampt dan een behoorlijk indrukwekkende dreun uit de uitlaat. Zó benieuwd naar de - optionele - Akrapovic! Opvallend ook hoe bruikbaar het blok boven 6 duizend toeren nog is, niks ademnood. Doortrekken tot de toerenbegrenzer ingrijpt heeft echter weinig zin. Niet alleen in de stad of op - kronkelende - buitenwegen is de 'R' in zijn element want ook de snelweg hoef je niet te mijden. Met de beschikbare accesoires (koffers á € 526,50, topkoffer € 312,- en bagagerek € 124,-) turn je deze roadster om in een pakezel en rij je de horizon tegemoet, zoals dat heet.
Ondanks een tegengesteld, aan de twee staande zuigers, bewegend balansgewicht (uniek in serie geproduceerde motorfietsen) zijn er tussen de 5 en 6 duizend toeren wat trillingen aanwezig, maar nooit storend. Gelukkig gaat dit alles net als bij zijn familieleden niet gepaart met een dorst van heb ik jou daar. Wij kwamen uit op een gemiddeld verbruik van 1 liter op 20 kilometer en dat is, zeker in deze tijd van economische malaise(?), een mooie waarde. Met een tankinhoud van 'maar' zestien liter kom je dus alsnog ruim 300 kilometer ver.