Test: BMW F800 R
2: Uit het magazijn
Inhoudsopgave |
---|
Test: BMW F800 R |
2: Uit het magazijn |
3: Stuntwerk |
4: accessoires |
5: Conclusie |
6: Technische gegevens |
Uit het magazijn
Heeft de F800R nog wel hetzelfde blok (de bekende 798cc 4-kleps parallel twin) als de anderen uit de lijn, de zithouding is behoorlijk anders. Actiever vooral en dat is voor zo'n streetbike als deze alleen maar een voordeel. De standaard zithoogte is 800 mm en dat kan naar believen worden aangepast door een 25 mm hoger of 25 mm lager zadel te kiezen. Het stuur (doet denken aan dat van een Monster) lijkt wat smal maar ligt prettig in de hand en ook de dunne handvatten leveren daar hun bijdrage aan. De spiegels zijn bekend en goed hoewel niet geheel trillingsvrij. Het dashboard heeft een analoge toerenteller die onder de eveneens analoge snelheidsmeter is gemonteerd. Daarnaast zit een apart display met een keur aan informatie zoals de tijd, buitenluchttemperatuur, hoeveel kilometer je nog kunt af leggen op de beschikbare benzine, gemiddeld én huidig verbruik. Tenminste, als je de boordcomputer á € 169,- aanschaft. Ook de bandenspanning kun je controleren middels dit display maar daar betaal je nog eens € 239,- extra voor, zo werkt dat bij BMW.
Voor het rijwielgedeelte deed men een greep in het grote BMW magazijn. Zo komen de fraaie velgen en het frame uit de schappen van de 'S', met dit verschil dat de enkelzijdige swingarm met riemaandrijving werd vervangen door de hele fraaie dubbele vork uit de 'GS', met ketting! Dat is gedaan om het sportieve karakter van de 'R' te benadrukken en omdat het gemeengoed is in het naked bike segment. Het zal wellicht ook met de prijs te maken hebben. De wielbasis is hierdoor wel 48 mm langer geworden, maar de balhoofdshoek daarentegen werd 1,2 graden steiler en de naloop 4 mm korter. De 'R' werd er al met al qua sturen niet slomer door. De voorvork oogt - als enig onderdeel eigenlijk - wat goedkoop maar doet zijn werk naar behoren. Misschien had die vork standaard wat harder gekund want nu blijkt een stuurdemper (mooi gemonteerd onder de onderste kroonplaat) nodig. De achterzijde wordt in toom gehouden door een (oranje!) schokbreker waarvan de uitgaande demping en veervoorspanning zijn te verstellen. Die veervoorspanning is eenvoudig te verstellen door een knop waar iedereen bij kan, handig als je - onverwacht - iemand of bagage meeneemt.
Als het echt hard gaat, en het wegdek wat minder is, lijkt de samenwerking tussen voor- en achterkant wat zoek. Nu was dat niet echt verontrustend, en bovendien bij bovengemiddeld illegale snelheden. Daarbij hebben wij in onze korte rijtest niet met de instelllingen gespeeld dus daar valt nog winst te boeken. Een écht minpunt is wat ons betreft dus niet, zeker niet gezien het inzetgebied van deze opmerkelijke naked, maar dat neemt niet weg dat daar wel ruimte voor verbetering is. De vering aftermarket boeren zullen de sportieve F800R rijder dan ook met open armen ontvangen.
Zoals al aangehaald doen de vierzuiger remklauwen - van Brembo -, die aangrijpen op twee schijven van 320 mm, hun werk prima. Ze grijpen niet te bruusk aan en de vertraging is meer dan goed, waarbij we moeten opmerken dat onze machine was uitgerust met ABS (mét nieuwe druksensor die het ABS fijner regelt, als je over hobbels rijdt bijvoorbeeld ). Nadeel is wel dat daar weer € 826,- extra voor worden neergelegd, want zo werkt dat bij BMW. Met het oog op veiligheid (recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat met ABS het aantal verkeersdoden onder motorrijders met 71% zal afnemen) zou ABS eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, maar dat even terzijde. Zoals we van BMW gewend zijn beschikt ook deze F800R over een zeer bruikbare achterrem.