Zoeken

Test: Aprilia SMV 750 Dorsoduro

4: Ruiterpad

9 januari 2009
Inhoudsopgave
Test: Aprilia SMV 750 Dorsoduro
2: Volbloed
3: Draven
4: Ruiterpad
5: Technische Gegevens

Dorsoduro_6915.jpg

De lange veerwegen (niet volledig instelbaar maar een goed compromis; hard genoeg maar er wordt duidelijk doorgegeven wat er onder je gebeurt), het strakke frame en het prima blok maken dit soort wegen, waar je met een supersport eigenlijk niets meer te zoeken hebt, tot een waar feest. Op de versnellingsbak is niets af te dingen, die werkt gewoon goed. De remmen trouwens ook! Dorsoduro_6845.jpgZowel voor als achter, en dat komt niet zo heel vaak meer voor. Op de voorremklauwen staat Aprilia maar ze komen uit de Brembo fabriek. Ze beschikken over een fijn aangrijppunt, zijn goed doseerbaar en hebben meer dan genoeg remkracht. Tegen het felle aan, maar nooit gevaarlijk. De achterrem is in dit geval nu eens niet van het type 'trappen, we zien wel' maar juist één met voldoende remkracht én goede doseerbaarheid. Die lange veerwegen en bijtgrage remmen maken wel dat de Dorsoduro héél snel op zijn snuit staat als je wat al te enthousiast in het remhandle knijpt. Maar dat is inherrent aan motoren met lange veerwegen en daar moet je mee om kunnen gaan. Snelwegen hoef je met de Dorsoduro echt niet te vermijden. Wel is het raadzaam om iets naar achter te gaan verzitten, dat levert wat meer stabiliteit op. Pendelen kwam bij ons nooit voor en we hadden toch écht een meermaals 200+ op de teller staan. Trillingen zijn voelbaar maar dat past, of hoort, bij een twin en het werd geen moment vervelend. Wij kregen in ieder geval geen dooie - slapende - handen of vingers.

Is het dan allemaal 'hosanna' bij de Aprilia Dorsoduro, mankeert er dan echt niets aan? Wij zijn geneigd te zeggen; "nee, er mankeert niets aan". In eerste instantie leek de machine zich wat ongemakkelijk te voelen bij het nemen van een aantal bochten met wat 'rillen' - van dat opgereden asfalt - en zat er wat beweging in. Maar hé, "met een supersport was het waarschijnlijk veel erger geweest" was de gedachte direct. De SMV 750 bewoog dan wel wat maar eigenlijk gaf 'ie er niet echt om. Aprilia heeft gewoon een perfecte balans gevonden tussen de flexibiliteit van het buizenframe en de alluminium framebalken. En dat afgestemd met de prima veringcomponenten maakt deze Dorsoduro tot een zeer fijne, rijdbare SM. De SMV 750 stond/staat op Dunlop Qualifiers en daar ben ik normaal gesproken geen fan van, al helemaal niet in de regen. Echter onder deze machine deden ze het helemaal zo slecht niet, óók niet in de - veelvuldig neerdalende - regen. En dat is in dit geval alleen maar toe te schrijven aan de machine. 

Dorsoduro_6900.jpg

Wie verzonnen heeft dat een weekend weg met deze SM(V) niet tot de mogelijkheden behoort heeft er waarschijnljk zelf niet eens mee gereden. Of neem simpelweg woon-werkverkeer. De week dat wij over de Dorsoduro beschikten is er echt wel gewerkt én reden we er gewoon iedere dag mee, en mét plezier! De SMV 750 Dorsoduro beschikt over een strak frame, prima stuureigenschappen en een krachtig blok waarmee hij zijn berijder enorm veel plezier bezorgt en de prima handelbaarheid zorgen ervoor dat je je overal langs kunt manoeuvreren. In het accessoirepakket van Aprilia zitten een aantal leuke spullen zoals andere spiegels, een fraai zadel, rubbers voor in de voetrusten, een hoger ruitje én..koffers! Nou, zet die koffers er op, leg een weekendtas - of rol - op het zadel en trek er op uit. Voor een weekend, of langer, want dat kan heel goed. Van zadelpijn zul je niet snel last hebben alleen de tankinhoud zou misschien een spelbreker kunnen zijn want met een kleine 12 liter kom je theoretisch maar net 200 kilometer ver. Vergeleken met échte hardcore machines als de Ducati Hypermotard of KTM Superduke kun je de Dorsoduro onmogelijk een hardcore 'zware SM' noemen. Maar er wordt al gesproken over een Dorsoduro met het nieuwe V4 blok uit de RSV4. Of is dát weer overdreven? Nee, met deze Dorsoduro zul je niet zo snel je rijbewijs verliezen - hoewel daar in ons kikkerlandje steeds minder voor nodig is - maar waar Aprilia hem zelf een titel wil toedichten als pure SM zeggen wij "een SM voor alle dag".

Bekijk voor een indruk ook nog eens ons filmpje van de introductie: Klik. Meer foto's van de Dorsoduro zijn terug te vinden in onze wallpaper sectie.