Zoeken

Introductie: Honda VFR1200

Verzette kruktappen

6 december 2009
Inhoudsopgave
Introductie: Honda VFR1200
Ma-Tsuya
Verzette kruktappen
Zeszuiger…
Conclusie
Technische gegevens

Honda VFR1200

Minstens zo opwindend als het uiterlijk is het technische deel van de nieuwe Honda VFR1200F. De viercilinder V-motor is geheel van aluminium vervaardigd. Het is opgebouwd uit een horizontaal deelbaar carter, waarbij onderste deel het 4 liter grote oliereservoir herbergt (wet sump). Opvallend is dat de cilinders niet gelijk verdeeld zijn. Normaal staan cilinder 1 en 3 voor en cilinder 2 en 4 achter, maar bij de VFR zijn de twee middelste cilinders heel dicht tegen elkaar in de achterste cilinderbank geplaatst, terwijl cilinders 1 en 4 met een flinke tussenruimte in de voorste cilinderbank zijn ondergebracht. Honda VFR1200
Honda VFR1200
Honda VFR1200
Honda VFR1200
Op die manier kon de achterzijde van het blok zeer smal worden gehouden, hetgeen een zeer slanke taille mogelijk maakte. Bijzonder is dat Honda voor de blokhoek tussen de cilinderbanken een zeer scherpe hoek van 76° heeft gekozen. Omdat een dergelijke blokhoek tot trillingen leidt, zijn de kruktappen op de krukas 28 graden “verzet”. Zo komt de interne balans toch op die van een 90° V4 te liggen, zodat er geen balansassen nodig zijn. De ontsteking vindt daardoor plaats in intervallen van 104° – 256° – 104° – 256°, hetgeen een lekkere V4 sound veroorzaakt.

De cilinderkoppen van de nieuwe V4 hebben vier kleppen per cilinder. Toch gebruikt Honda voor deze V4 geen dubbele bovenliggende nokkenassen. Honda gebruikt hetzelfde “Unicam” systeem als op haar CRF viertaktcrossers, dus met een enkele bovenliggende nokkenas. Dit heeft als voordeel dat er in elke cilinderkop maar één aandrijftandwiel zit, zodat de koppen smaller gebouwd kunnen worden. De nokkenassen zijn daarbij recht boven de inlaatkleppen geplaatst en drijven deze aan via een stoterbussysteem. De uitlaatkleppen worden bediend via lange tuimelaars, die met rollen over de nokken van de nokkenas lopen zodat er weinig wrijving optreedt. De nokkenassen worden zonder tussenkomst van tussentandwielen direct vanaf de krukas aangedreven met behulp van een morseketting, die door kunststof geleiders wordt gespannen. Net als bij de CRF dus. Van de CRF werd verder ook het gesloten cartersysteem overgenomen, dat ervoor zorgt dat er minder pompverliezen optreden.

Throttle by wire
Uiteraard is de VFR1200F uitgerust met de laatste versie van Honda’s PGM-FI injectiesysteem. Geheel nieuw is dat de gaskleppen nu niet meer door een gaskabel worden bediend, maar via stappenmotoren die door het motormanagement worden aangestuurd. Dankzij dit “Throttle by wire”- systeem kan het motormanagement zowel een soepele gasreactie als een optimale cilindervulling garanderen. Die cilindervulling profiteert ook van een bijzondere vormgeving van het uitlaatsysteem. Bij dit systeem zijn de katalysatoren in de uitlaatbochten ondergebracht. De uitlaatbochten van de voorste cilinderbank lopen aan ene kant van het oliecarter, Honda VFR1200de bochten van achterste cilinders lopen via andere kant oliecarter. Samen monden ze uit in een laaggeplaatste uitlaatdemper. Die heeft een groot dempervolume om bij de ruime cilinderinhoud voor voldoende geluidsdemping te zorgen, terwijl toch een goede doorstroming van de gassen plaatsvindt. De demper is bovendien voorzien van meerdere resonantiekanalen. Die worden via door servomotoren bediende kleppen vrijgegeven. Bij lage toeren kan de VFR daardoor een fraai pulserend geluid uitstoten, terwijl in het midden- en hoge toerenbereik een rauw en agressief geluid wordt geproduceerd.

Indrukwekkende vermogensafgifte
Dat Honda de VFR echt voor het langeafstandswerk op straat heeft ontwikkeld, zie je zowel aan de configuratie als de prestaties van de V4. De cilinderinhoud bedraagt 1.237 cc dankzij een zeer korte boring x slagverhouding van 81 x 60 mm. Dat betekent dat het blok relatief veel toeren kan draaien. De maximale vermogensafgifte wordt van 127 kW (173 pk) wordt dan ook bij 10.000 tpm pas bereikt. Vreemd genoeg begint daar ook meteen het rode gebied van de toerenteller. Een rekensommetje leert dat de gemiddelde zuigersnelheid bij dat toerental exact 20 m/s bedraagt. En dat betekent dat er nog veel meer uit het blok te halen is. Ter vergelijking, de V4-motor van de Aprilia RSV4 haalt zelfs 24,6 m/sec!

Hoewel de vermogensafgifte van de nieuwe Honda V4 indrukwekkend is, stelt Honda nadrukkelijk dat het blok niet is getuned voor topvermogen, maar voor veel koppel in het lage- en middentoerengebied. Want dat is nodig als je lekker ontspannen en schakellui wilt rijden. Het maximum koppel bedraagt dan ook 129 Nm @ 8.750 tpm, terwijl 90% van dit koppel al vanaf 4.000 tpm beschikbaar is. Als brandstofverbruik geeft Honda 15,5 km/liter op, hetgeen met 18,5 liter tankinhoud een actieradius van 286 km oplevert.

Honda VFR1200Geavanceerde cardan
Standaard is de VFR1200F uitgerust met een conventionele versnellingsbak, die is voorzien van een koppeling met “slipperclutch”. Die heet zo omdat de koppeling doorslipt als er bij het afremmen op de motor teveel kracht op komt te staan. Zo wordt het stuiteren van het achterwiel tijdens het terugschakelen voorkomen.

De uitgaande as van de versnellingsbak sluit aan op een cardanas, die is voorzien van een transmissiedemper. Doordat het scharnierpunt van de swingarm een stuk lager ligt dan die van de kruiskoppeling van de aandrijfas, worden cardanreacties voorkomen. Vlak bij het wiel is de aandrijfas voorzien van een homokineet, die in staat is om ook de lengteverschillen, die door de verschillende scharnierpunten tussen de achteras en de uitgang van de versnellingsbak ontstaan, worden op te vangen. Als optie zal de VFR1200F leverbaar worden met een bijzondere, semiautomatische transmissie met dubbele koppeling. Die wordt echter pas in juni verwacht.

Honda VFR1200