Zoeken

Introductie: Ducati Hypermotard 796

Streetlife

19 oktober 2009
Inhoudsopgave
Introductie: Ducati Hypermotard 796
Gedonder in Bologna
Believe the hype
Streetlife
Conclusie
technische gegevens

Ducati Hypermotard 796

De Hyper 796 is een serieuze machine voor zowel het insturen, onder hellingshoeken en bij het uitaccelereren van de bocht. Hij leeft voor bochten, zó erg dat je haast zou gaan denken dat elke bocht voor deze Hypermotard is ontworpen. In werkelijkheid werden deze wegen ontworpen voor paarden, honderden zoniet duizenden jaren geleden, en dát is waarom het  anno 2009 zo opwindend is ze per stalen paard te rijden. Ducati Hypermotard 796Het nieuwe motorblok met z’n soepele vermogensafgifte maakt dat je zelf onder extreme hellingshoeken al snel het gas vol open kunt trekken. Er is in deze krappe bochten nooit een overdaad aan vermogen, net als dat er van een gebrek aan paarden ook al geen sprake is. De 796 voelt precies goed en is erg gemakkelijk op snelheid te krijgen. Helaas mochten we de Hyper ook onder minder ideale omstandigheden testen. Hevig noodweer maakte dat het wegdek door toedoen van herfstbladeren verraderlijk glad was geworden, maar ondanks dat de krappe bochten nu met enige voorzichtigheid moesten worden benaderd was nog steeds meer dan voldoende grip aanwezig, wat een compliment is aan het lichtgewicht rijwielgedeelte, het soepele motorblok en het pattex Bridgestone rubber. Persoonlijk vind ik een Hypermotard niet de beste keuze voor in de regen, maar dat komt meer vanwege het ontbreken van enige beschutting, waardoor je alle noodweer vol voor je kiezen zult krijgen. Enige voordeel was dat ik eindelijk verlost raakte van de dode vliegen op mijn pak.

Zo snel als het noodweer was op komen zetten, zo snel was het weer voorbij zodat er na de lunch weer serieus gas kon worden gegeven. De nieuwe bedieningselementen en het minimalistische (maar wel erg complete) digitale display werd gedeeltelijk overgenomen van Ducati’s Streetfighter, waarbij alles van laptimer tot handig klokje met enkele duimdrukken snel ter beschikking is.

Ducati Hypermotard 796Terug in Bologna kwamen we nét voor het spitsuur in het stadse verkeer terecht. De gebogen spiegels zijn eenvoudig te stellen en kunnen achterover worden gekanteld, mocht je net niet tussen twee auto’s door kunnen schieten in het verkeer. De handkappen dienen vooral als windbeschermers, maar zijn vanwege de geïntegreerde knipperlichten wel duurder te vervangen dan normale kappen, mocht je ooit de Hyper laten vallen. Ook bij lage snelheid in de stad laat de motor zich prima in tweede versnelling rijden, mocht je de eerste versnelling te hyper vinden. Voor de ultieme urban fun biedt de voorkant van de machine precies dat wat nodig is om de auto’s van z’n achterkant te laten genieten. En als je écht goed bent dan kun je de onderkant van de machine ook laten zien, aangezien de motor met groter gemak dan menig straatfiets tot stoppies is te dwingen. Tegen het eind van een wisselvallige dag was ik blij weer borden van Ducati te ontwaren, waarmee we er zonder kleerscheuren in waren geslaagd de Hypermotard 796 weer terug in zijn thuishonk in te leveren.

Ducati Hypermotard 796