Zoeken

Introductie: Ducati Hypermotard 796

Gedonder in Bologna

19 oktober 2009
Inhoudsopgave
Introductie: Ducati Hypermotard 796
Gedonder in Bologna
Believe the hype
Streetlife
Conclusie
technische gegevens

Ducati Hypermotard 796

 In de bergachtige omgeving rondom Bologna en Ducati’s thuishaven Borge Panigale zijn de wegen als waren we in de motorhemel. Ideaal terrein om Ducati’s nieuwste speeltje, de Hypermotard 796 uit te laten. De Hypermotard 796 is een motorfiets die je écht het gevoel geeft óp het voorwiel te zitten. Ducati Hypermotard 796
Ducati Hypermotard 796
Het geeft een ongekend vertrouwen in de voorkant van de machine, en ik smijt de 796 dan ook in krappe bochten in de wetenschap dat er meer dan voldoende grondspeling is.

Het begon allemaal mooi die dag, met temperaturen van 28 graden Celcius en sprankelende zonneschijn. Dat veranderde echter snel in een donderstorm die herfstbladeren in grote getalen in de krappe bochten deed neerstrijken. Tijdens onze dag van introductie veranderden de omstandigheden om de nieuwe 796 dan ook van perfect naar verraderlijk tot weer naar perfect terug. Ondanks dat de regen met bakken uit de hemel kwam wisten we echter meer dan voldoende droge rijkilometers te realiseren om goed kennis te kunnen maken met Ducati’s nieuwe Hyperbaby. 

Tijdens de persconferentie voorafgaand aan de rijtest vertelde David James, project manager van het Hypermotard project, nog dat het nieuwe 803cc tweekleps motorblok vooral niet moet worden gezien als een opgeboorde 696. James benadrukte nog eens extra dat het motorblok van de Hypermotard 796 helemaal nieuw werd ontwikkeld. En dat was ook te merken. De Hyper 796 voelt beduidend potenter dan de monster 696, met z’n geclaimde vermogen van 81 pk bij 8.000 toeren en koppel van 77 Nm bij 6.250 toeren per minuut voelt de motor ook richting de 200 km/u – ten opzichte van die monster - nog behoorlijk krachtig aan. Midrange power is echter waar het bij de Hyper 796 om zou moeten gaan, met een sterke acceleratie tussen de 4.000 en 6.500 toeren. Alleen in eerste versnelling wilde ik nog de motor nog wel eens in de toerenbegrenzer ergens bij 8.500 laten lopen, maar in alle overige versnellingen schakelde ik ergens tussen de 7.000 en 8.000 toeren per minuut.

Ducati Hypermotard 796