Zoeken

Husqvarna SMR 510: Mijn beurt

3: Alex' beurt

4 september 2009
Inhoudsopgave
Husqvarna SMR 510: Mijn beurt
2: Gerald's beurt
3: Alex' beurt
4: Mijn beurt!
5: Conclusie
6: Technische gegevens

SMR8083.jpg

Je bent Nederlands Kampioen of niet natuurlijk 

Competitie of niet, elke motor dient te voldoen aan de geldende emissie-eisen. Dat, en de voortschrijdende techniek, heeft er voor gezorgd dat ook dit soort motoren is voorzien van injectie. En introduceer je toch zo’n pakket aan elektronische onderdelen, dan zie je uiteraard ook af van het voeren van een kickstarter. SMR8132.jpg Dan doet een spatje regen je ook weinig meer Alles gaat elektrisch, dus ook starten is een kwestie van knop indrukken en lopen. Nieuw voor 2009 is de toepassing van een dubbele uitlaat en vreemd genoeg, maar dat kan ook nieuwigheid zijn ten opzichte van het beeld wat we gewend zijn, staat dit gelijk een stuk bruter. Overigens is deze uitlaat van fabriekswege wel al voorzien van verwijderbare decilbelkillers. Aardig. Zo is ook de verplicht aanwezige katalysator eenvoudig op de plank te leggen voor een iets vrijer ademtraject.

En vrij ademen doet ie, mensenkinderen! Zelfs met de geluiddempende maatregelen nog op hun plaats is het een genot het apparaat te horen stampen. Maargoed, nemen we een kijkje onder het zadel dan is snel te achterhalen waar het meeste kabaal vandaan komt. Slechts een Twin Air luchtfilter zit er tussen de inlaat en de buitenlucht; verder geen airbox, niks. Daarbij is ook de katalysator vanwege de Dark Dog Tour achterwege gelaten. Niet onaardig. En als we dan toch zijn aangeland bij het hoofdstuk ‘opleuken’, de motor is bovendien voorzien van een 530 cc cilinder, bijbehorende nokkenassen en klepveren en een slipperclutch. Het mag wat kosten (hierover later meer) maar dan héb je ook wat. Toch een klein beetje jammer dat de voor de wedstrijd toegevoegde stickers er weer af zijn gehaald; dat het het plaatje wel afgemaakt. Overigens trekken we de ophanging van de kentekenplaat wel in twijfel. Of tenminste, het staat fantastisch, maar of elke oom agent het met ons eens is vragen we ons af.  Verder is de motor uiteraard voorzien van een net setje velgen met daaromheen zo ongeveer het aller- allerminste wat nog gedoogd wordt op de openbare weg. Of iemand moet de ‘not for road use’ tekst verwijderd hebben, maar veel gekker dan deze Maxxis Goldspeeds zal het niet snel worden zonder serieus op racerubber over te stappen. Voor- en achterzijde worden op de weg gehouden door het beste wat SMR8186.jpg ..ongeacht wat je doet  Sachs en Marzocchi te bieden hebben. Lijkt in eerste instantie niet eens bijzonder om mee te rijden, maar  ook dit zal pas later zijn ware potentie kunnen tonen.

Elk nadeel...

Iets als dit op zijn wegkwaliteiten beoordelen zou oneerlijk zijn. Dus schrappen we een oordeel over actieradius, bagagemogelijkheden en zitcomfort om plaats te maken voor zaken die wél van belang zijn. Buiten de baan is dat…. Honderd procent fun. En alles wat daar niet onder valt kan beter tot doel hebben dat snel weer iets eh.. ‘fun’ achtigs bereikt wordt. Tot twee keer toe enkele kilometers lopen vanwege een overschatte benzinevoorraad en een defectief lampje wordt dus al snel omgetoverd in ‘het had ook een GoldWing kunnen zijn’. Aan de andere kant; ondanks zomerse temperaturen is ook ploeteren door de Rotterdamse binnenstad in de spits een funactiviteit.. zolang je je maar niet aan de regels houdt. Maarja; knappe jongen die dat überhaupt vol zou houden. Een dergelijk apparaat laat sich meer vergelijken met een precisiewerktuig dan met een vervoermiddel; een tandartsboor is ook net effe anders dan een Dremel, zegmaar. Zoveel a-klasse onderdelen bijmekaar gebracht met zó weinig body ertussen, dat is vragen om eh…nee eigenlijk niet! Overal mee weg komen! Dat is het! Alternatieve routes, glad als een aal, flitsend als kwik, de stad is je speeltuin! En naarmate je je meer aanpast hoe leuker het wordt. Gaat vanzelf. Je stuitert eerst heel voorzichtig een stoepje af, na verloop van tijd wordt dat een hoger afstapje, een trap, een vals plat, een talud, een brughoofd… Julien Dupont heeft concurrentie!

SMR8164.jpg

Driften for life! He, leuke slogan. Moeten we iets mee doen