Zoeken

Test: KTM Supermoto 990

Pagina 2

16 juni 2008
Inhoudsopgave
Test: KTM Supermoto 990
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

2.0

KTM_4530.jpg

Comfortabele zithouding, ruime plaats voor de bestuurder. Gewoon een toermachine

Nou kan je veel zeggen over KTM’s Supermoto, maar niet dat 'ie slecht is. Of was. Ooit. Zelfs in het eerste idee was het ding al helemaal dik voor mekaar en in de praktijk bleek de dikke twin dan ook de absolute topper in het gestaag groeiende segment van zware supermotards. Niet voor niets was KTM de eerste die de term inleidde, en niet voor niets was de 950 ontegenzeglijk de meest populaire onder de concurrenten.Het is een KTM en daarmee is eigenlijk al genoeg gezegd. BMW maakt BMW’s, Ducati maakt Ducati’s en KTM maakt KTM’s. Klinkt een beetje raar, maar het verklaart wel meteen waaróm de Supermoto is wat hij is.

Desondanks, of juist mede daarom, heeft de Oostenrijkse fabriek besloten dat de motor voor 2008 eens aangepakt moest worden. Weg met de oude economie, tijd voor injectie! En laten we nou net nog zo’n blok hebben liggen zeg… bijkomend voordeel is dat dit tegelijkertijd nét een half glaasje melk groter is en ook nog eens leuk wat trappelende hoefjes er bij gooit. Oftewel, gas is gas! Niet dat de 950 zo tam was natuurlijk…

KTM_4533.jpg

"Nee schat, tuurlijk niet. Gewoon een stukje toeren, zo weer terug" 

KTM_6428.jpg

Duidelijk voller, maar niet in de weg

Komt dát effe mooi uit 

Bijkomend voordeel is dat de 990 nu vlotjes voldoet aan Euro-3 en de injectie je ook van een heleboel carburateurkwaaltjes afhelpt. Om het eventuele verschil in verbruik het hoofd te bieden is de tankinhoud herzien en vergroot. Mooi, want dan kun je dus toch net weer even langer van je motor genieten voordat je weer bij de pomp staat. Of je moet op pad zijn met twee van die andere apparaten natuurlijk. Belangrijker dan het verbruik, ook in deze tijden van recessie, is bij dit soort motorfietsen het rijplezier, waar ook deze motor wederom sloten vol van heeft. Het stoutste jongetje van de klas heeft nieuw speelgoed, wat zou jij daarmee doen? Precies, daar word je alleen maar nóg stouter van, en dat steekt de 990 niet echt onder stoelen of banken. Noemden we de Supermoto R nog gekscherend ‘gemoedelijk’ en ‘vertrouwd’, bij deze ingespoten uitvoering kan dat ook…totdat je een keer je vingers door het gaas durft te steken. Wat denk je wel, er staat toch duidelijk een bord ‘niet voeren’ op de muur achter je? Daar onder die klimplant… Vrij vertaald betekent dit vásthouden als je het toch aandurft om eens als een hork aan het gas te gaan hangen. Behalve de niet kinderachtige vermogenstoename van eventjes 17 pk zijn het voornamelijk het koppel en de gasreactie die het echte verschil maken. Direct krijgt een nieuwe dimensie; je hoeft slechts te dénken aan gas geven en je staart al naar de wolken. Voeg daaraan een super progressieve vermogenskromme en je zult begrijpen dat normaal rijden een opgave wordt. Een hele beste opgave zelfs, en terugdenkend aan mijn wiskunde-examen en dat afzet tegen de magetische afleiding van de oranje tweewieler… enfin, ik dwaal af. Daar heb je het alweer.

KTM_4581.jpg

Eenvoudiger dan drie keer niezen