Zoeken

Test: Moto Guzzi Bellagio

Pagina 2

31 oktober 2007
Inhoudsopgave
Test: Moto Guzzi Bellagio
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Nostalgisch Gent

Moto_Guzzi_Bellagio_IMG_0268.jpg 

Als we de persinformatie van de Bellagio erbij nemen leert die informatie ons dat Moto Guzzi de Bellagio vooral als Cruiser wil typeren. Een benaming waar we, zacht uitgedrukt, toch gemengde gevoelens bij hebben. Aanschouw de Bellagio en je zult denken: klopt als een bus. Maar wee-oh-wee je gebeente als je plaats durft te nemen op deze fiets. Laat staan 'm starten en er mee gaan rijden. Het laag en naar achteren geplaatst duozadel boven het achterwiel, de naar voren geplaatste voetsteunen en het “pull back” stuur geven je meer het gevoel met een sportster caféracer onderweg te zijn. Met dank dus aan de erg sportief aandoende zithouding die daarnaast maakt dat de motor bovenverwachting goed stuurt, maar daarover later meer. Het gelijkmatig verdeelde gewicht moet voor dezelfde stuurasperaties als de Breva zorgen: naar links denken is naar links sturen, naar rechts denken is naar rechts sturen. Zelfs in een drukke stad als Parijs wist de motor zich probleemloos te handhaven geen probleem, enkel de cilinders konden voor wat oponthoud zorgen. Bij lage snelheid is de motor perfect in balans, het gewicht drukt voorop wat een feedback geeft die heel prettig is.

Belagio_350_28.jpgBling Bling
Het instrumenten paneel ziet er schitterend uit, en werkt -als bepaalde kabels het niet begeven - ook goed, enkel de aflezing liet te wensen over. De Italianen dachten slim te zijn door de snelheid in zowel kilometers als mijlen aan te duiden, en daar zit 'm meteen de kneep. Ondanks dat het geheel zeer fraai en klassiek aandoet, is tijdens het rijden de afleesbaarheid ver te zoeken. Telkens weer moesten twee of drie keer goed kijken voordat we de rijsnelheid konden aflezen. Opvallend daarbij was dat de motor vanaf zo'n honderd kilometer per uur stevast ruim tien kilometer per uur optimistischer was dan onze TomTom die voor het gemak op deze Bellagio was gemonteerd. 

De high-tech LCD on-board tripcomputer maakte wel iets goed. Met dezelfde besturing als de oude Breva (dit jaar is deze veranderd) krijg je veel extra informatie, verbruik, twee dagtellers, een maximum snelheid en dan nog een volledig instelbaar systeem dankzij het instellingen menu.

Moto_Guzzi_Bellagio_IMG_0304.jpg