Introductie: Yamaha FZ1 N en FZ1 Fazer
Pagina 2
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Yamaha FZ1 N en FZ1 Fazer |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
God in Spanje
“We hebben de kritiek van klanten en journalisten serieus genomen en hun opmerkingen meegenomen in de ontwikkeling van de 2007 FZ1,” zo weet ons Mang Yuan van Yamaha Nederland te vertellen als de presentatie van dit nieuwe model in het altijd warme Spaanse Almeria is geweest.
“Zo hebben we het kleurschema aangepast, is de fiets nu voorzien van ABS én is de mapping van de injectie aangepast.” Zie hier in een notendop de veranderingen die voor dit seizoen werden doorgevoerd. Maar dat was niet de enige verrassing die Yamaha voor ons in petto had. Ooit gedacht dat Yamaha’s vette antwoord op het populaire Naked-Sports segment als tourfiets met koffers dienst zou kunnen doen? Sinds kort weten we dus het antwoord: Ja, het kan. Maar daar komen we later op terug, eerst maar eens de nieuwe FZ1 nader gaan bestuderen.
We zeiden het al, Yamaha’s populaire naked had, om het mild uit te drukken, een miniscuul probleem wat de motor de das om dreigde te doen. Des te opmerkelijker was dan ook te constateren dat de bepaald niet vlekkeloze injectie geen afbreuk had gedaan aan de verkoopcijfers die - zoals gezegd - daarentegen juist waren gestegen. Eens te meer toonden cijfers het ongelijk aan van ons journalisten die juist klaagden over de injectie en het – ten opzichte van de oude Fazer1000 - sterk afgenomen middengebied. Bij een dikke duizend wil je toch een sterk laag- en middengebied? Niet dus. Neemt niet weg dat afgelopen winter er werk in overvloed was geweest voor de verantwoordelijke ‘injectie-mapping’ engineer.
Genoeg technische blabla, tijd om aan den lijve te ervaren of, en zo ja in hoeverre, men dit puntje van kritiek aan had weten te passen. Een prachtige route richting binnenland was voor ons uitgezet, waarbij een diversiteit aan bochten in het verschiet lag. Haarspeldbochten, snelle doordraaiers, hoogteverschillen (het hoogste punt was iets van 2 km hoog), meer dan voldoende om de FZ1N en FZ1 Fazer stevig aan de tand te voelen.