Introductie: BMW G-series
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: BMW G-series |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
X-Moto
Voor de test gaan we naar Soestdijk, rechtsaf bij Hillywood en residentie van Prinsen en Prinsessen. Naast het kleine buitenhuisje van HKH Juliana en ZKH Bernhard ontmoeten we de motoren voor het eerst en de uiterlijke pracht valt in de smaak, veel harde kleuren en simplistisch opgezet. Waarachtig een goede start voor het nieuwe segment van BMW. In de ochtend vermaken we ons met een leuk rondje op de X-Moto.
De Moto daagt uit, het weggetje is na rondje twee volledig bekend en de X-Moto wordt de sporen gegeven, hier reageert hij op met een gelaten sprong en steeds sneller drijven we de fiets over het asfalt, soms een stukje gras meepakkend. No problemo, en het wordt tijd om het ABS eens grondig te testen. Het UIT-knopje weliswaar, want het systeem werkt perfect. Ik wil mijn achterband voelen werken en niet constant dat ge"takketak" horen als ik weer eens rem. In tegenstelling van zijn grote broer, de GS, is de ABS functie van de X simpel uit te zetten. Een rood knopje, niet te verwarren met de gevaren lichten, schakelt het systeem uit wat gepaard gaat met een rood licht op het dashboard. Voilá: ABS uit. Toch wel een van de slimmere features, in de stad waar ABS makkelijk is gewoon aan, en even racen of stop(pie)-en en snel uit. Als we dan de rest van het controle stukje onder de loep nemen komt zijn oorsprong heel duidelijk naar voren.
Herkomst
De motor is namelijk een BMW (Duits) met een Rotax blok (Oostenrijks) en gefabriceerd in de Aprillia fabriek (Italiaans) Een volledig Europese Unie-motor dus en eigenlijk zou Brussel er dus korting op moeten geven. Dat de motor Duits is merk je snel aan zijn hoogwaardige afwerking en design, het Rotax blokje pakt heerlijk op en de Italiaanse invloed wijst zich in een stukje techniek op de stuurhelften. De claxon zit namelijk op de goede plaats: bóven de richtingaanwijzers. Een Eurofietsje dus. Verder geeft het stuur weinig bijzonders, alles is aanwezig en geen onndige extra"s. Deze zijn trouwens wél te bestellen - het zou geen BMW zijn als je niet de raarste dingen erop kon bedenken aan extra"s. Natuurlijk de offroad kappen voor de handen, de tassen en koffers en nog meer om op te noemen waarbij we je verwijzen naar de volgende pagina's.