Zoeken

Introductie: BMW G-series

Pagina 2

16 april 2007
Inhoudsopgave
Introductie: BMW G-series
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

SM-like

bmw_g_2_1.jpg

Een 650 blokje in een BMW, waar het bij de Oosterse concurrentie een hele acceptabele cilinderinhoud is en niet eens de allerkleinste, is het bij BMW weldegelijk de kleinste en komt hij niet vaak voor, altijd als één cilinder en altijd een ondergeschoven kindje. bmw_g_2_2.jpgNu ook met de X, de motor wordt enkel geleverd op bestelling, een dealer zal er (althans dat is de visie van BMW) niet gauw een inslaan. Eigenlijk kan je hierdoor zeggen dat het door "papa" al wordt behandeld als een buitenbeentje...

En dat is niet gek, eigenlijk is het gewoon simpel een freak, welk weldenkend persoon koopt er nu een "wannabe SM" van BMW? Een BMW moet soepel zijn en vol met foefjes zoals reet- hand- en balverwarmers, massage mogelijkheden etc. Het moet minstens 1000 cc hebben en de koffers moeten alles aan kunnen om vooral niet te merken dat je met de motor bent. De accesoires heeft hij dus wel, allerlei extra"s zijn te bestellen nog wel de meest uitzonderlijke misschien: ABS. ABS op een Super(wannabe)motard? Wie wil dat nou?

Maar laten we eerlijk zijn; het ABS is volledig uit te zetten. Nadeel is wel dat de motor dit niet onthoudt als het contact uit gaat, maar dat vergeven we hem even. Bovendien, het is een accesoire, niet een vaststaand feit. Dan de cilinderinhoud: hebben we meer dit nodig? Nou, nee. Als we alleen al gaan kijken bij de concurrentie is dit absoluut niet nodig. En het Rotax blok is sterk genoeg om je lekker weg te kunnen laten spurten en is daarij, voor een 1 cilinder, verrassend schakellui.

bmw_g_2_3.jpgDus komen we op het geclaimde "SM" label; wie koopt er nu een SM van BMW? nou eigenlijk dus een wannabe SM, maar is het wel zo wannabe, dat ze het marketing technisch niet zo slim aanpakken om de meest extreme niet uit te rusten met noppen maar een off(all)road band is de machine niet aan te rekenen, ondanks dit feit is er op een crossterein behoorlijk mee rond te komen. Gaan we hem vergelijken met twee andere Europese dirtdiggers dan is de Xchallenge zeker wel in staat de uitdaging aan te gaan. De ongelooflijke tandwiel verhouding zorgt voor een niet eerder geëvenaarde wheeliefactor met een ongelooflijk nette kettingklim die zeer goed te behappen was.  Dus we kunnen eigenlijk wel stellen dat het woord Wannabe overtrokken is, tenminste zeker voor de Challenge, de andere zijn het wel zeker maar dat is ook de bedoeling, een gematigde versie van dezelfde machine om de klant waar te geven voor zijn geld. Meerdere personen, meerdere smaken, nietwaar?

bmw_g_2_4.jpg
Whhoeeehiiieeeeeee. I'm not the man for this mission? Who cares!