Zoeken

Introductie: Suzuki GSX-R1000 Yoshimura

Pagina 2

4 februari 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki GSX-R1000 Yoshimura
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Superfiets of Superbike?

Hoe anders het allemaal zou worden, werd al snel duidelijk bij aankomst op het circuit. Terwijl de nieuwe Suzuki"s ons vol goede moed stonden toe te glimmen, kijken wij beduust naar de thermometer. Twee graden boven nul en alsof dat nog niet erg genoeg is, begint het ook nog licht te sneeuwen. It's Guadix all over again. Niet de meest ideale omstandigheden om Suzuki"s nieuwste monster, de 216 (RAM-AIR) Pk sterke GSX-R1000 Yoshimura, aan de tand te voelen. Een gelimiteerde, door Marc Hoegee geprepareerde, fiets waarvan er naar verwachting zo"n vijfentwintig zullen worden gemaakt. Nu verdient die "Yoshi" alleen op basis van looks al de titel LE, SPE... of noem ze allemaal maar op, maar of deze fiets nou ook echt zo goed is als dat hij eruit ziet, dat was om deze de hamvraag. Op voorhand was ik dan ook reuze benieuwd hoe het zou zijn om met meer dan 200 paarden over het Spaanse asfalt te boenderen, maar met een warme mok chocomel in mijn handen denk ik dat we die vraag moeten veranderen in: zal het ons uberhaubt lukken om die paarden aan het trappelen te krijgen?

Geestelijk vader van deze *bling*bling versie: Marc Hoegee.

Positief punt van deze barre weersomstandigheden is wel dat ik nu alle tijd heb om de Yoshi duizend eens goed van dichtbij te bekijken. Want laten we wel wezen, alleen al qua looks is dit er eentje voor de heb. Gewoon thuis voor de kachel met een kratje bier, en dan uren naar de fiets kijken. Henk Salomons wist het vorig jaar met gepaste trots al te vertellen: dit moet volgens hem de sterkste productiefiets op dit moment zijn. Welliswaar een getunede productiefiets, maar dat maakt de pret er niet minder om. In feite moet deze motor dan ook worden gezien als tegenpool van de Ten Kate Fireblade, die volgens de heren uit Nieuwleusen over "slechts" tweehonderd paarden moet beschikken.

Om het bizarre vermogen van 200+ Pk te realiseren, heeft Marc Hoegee het blok flink onder handen genomen. Boring x slag bleef met 73,4 mm x 59,0 mm ongewijzigd en dus ook de cilinderinhoud van deze krachtpatser: 999cc. Suzuki claimt met deze duizend een vermogen van 205pk (216 met Ram-air) bij 11.800 toeren met een koppel van 134nm.

Ga er maar aan staan! Meer dan 200 Pk.
Lucas *bling*, maar wel even goed ontluchten voor een beter resultaat.
Zelfs over het haakse ventiel is goed nagedacht.
State of the art WP shock maakt het helemaal af.

Yoshimura zal B.V. Nimag dankbaar zijn voor deze limited edition: Yoshimura nokkenassen, Yoshimura tuningsets, een dunnere koppakking (wat voor meer compressie zorgt), een gemodificeerde cilinderkop en aanpassingen aan het injectiesysteem zijn in een notendop alle motorische aanpassingen die aan de standaard motor werden doorgevoerd. De feestpartij wordt compleet gemaakt met een - niet te vergeten - 4-in-2-in-1 Yoshimura full racing uitlaatsysteem, dat is voorzien van een korte titanium einddemper. Niet alleen goed voor een fikse gewichtsbesparing, maar ook nog een goed voor een supervette sound: Waaaaaaaaanzinnig gewoon.

Lucas remmen en Marchesini velgen
Om dit enorme PK-pakhuis te vertragen zijn de remmen aangepast, waarbij de keuze is gevallen op wave discs van Lucas in combinatie met remblokken van Lucas. Daarnaast werden de standaard rubberen leidingen vervangen door een stalen variant. Naast een beter remvermogen zijn de remmen volgens Suzuki ook nog eens tweehonderd gram lichter, maar daarover later meer. Jammer dat het bij deze Yoshimura Suzuki alleen bij de voorpartij is gebleven, achter prijkt nog steeds de standaard schijf. Een bewuste keuze, zo bleek bij navraag. Aangezien een achterrem bij dit soort motoren van ondergeschikt belang is had men het niet nodig geacht hier ook een mooie Lucas schijf te monteren, wat ik persoonlijk toch als een gemiste kans ervaar.

De standaard Suzuki velgen zijn vervangen voor prachtige gesmede aluminium wielen van het merk Marchesini. Deze 10-spaaks velgen besparen gezamenlijk 2,5 kilo onafgeveerd gewicht wat betekent dat de motor nog lichter en makkelijker stuurt. Het insturen van bochten op hoge snelheid gaat met deze Suzuki met speels gemak. Samen met de gemonteerde Supercorsa SC2 pro heb je dan ook bijna ongelimiteerd grip, zo zou later op de dag blijken. Zelfs bij een paar graden boven nul konden we flinke hellingshoeken rijden zonder enig protest van de banden. De bandenspanning waar mee gereden werd was 1.9 achter en 2.1 voor, hetgeen voor circuitbegrippen min of meer de standaard is.  

Vering en demping
Alsof we nog niet genoeg neusjes van de spreekwoordelijk zalm gehad hadden is deze fiets wat betreft de vering en demping bij stamsnijder geweest, de voorvork is volledig aangepast en voorzien van een WP verenset, olie en nieuwe shim-stack (Race binnenwerk). De ingaande/uitgaande demping en veervoorspanning zijn volledig instelbaar. Kijken we naar de achterveer dan zien we een zeer complete en uitgebreide unit. High speed en low speed mogelijkheden op de ingaande demping en de rebound demping zijn volledig instelbaar. De hydraulische veervoorspanning is eenvoudig te bedienen waardoor je snel en makkelijk de geometrie van de fiets kan aanpassen.  Kortom, er is zorgvuldig over nagedacht want veel vermogen is leuk maar je hebt er niks aan als je het niet kan overbrengen op de weg. Goeie banden, vering en demping is de sleutel tot succes.

Standaard setup

De standaard setup waarmee deze fiets wordt afgeleverd is meer dan voldoende voor op straat maar ga je met deze Yoshimura het circuit verkennen adviseren wij om zeker aandacht te besteden aan de vering en demping. Om aan te geven dat het elke baan zijn eigen karakteristiek heeft hebben we door niemand minder dan Barry Veneman 4 tot 5 verschillende setups geprobeerd om de juiste balans in de fiets te krijgen en dat is gelukt... het verschil is net zo groot als tussen regen en zonneschijn. Wat jammer is dat Suzuki de standaard stuurdemper heeft laten zitten. Zeker op het circuit wil je beter (lees: instelbaar) en een instelbare WP stuurdemper (om maar even in stijl te blijven) dit had de motor dan ook helemaal af gemaakt. De "Yoshi" is al één en al *bling* maar maak er dan gewoon *BLING BLING* van!