Introductie: BMW K1200 G(ran) T(urismo)
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: BMW K1200 G(ran) T(urismo) |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Awel zunne naar Bels we go..
Via een leuke route rijden we een rondje omgeving Vaals waarbij de eerste stop is gepland in België. Nu zijn er dingen waar Belgie heel goed in is en dingen waar België heel slecht in is. Het goede behoeft geen uitleg, het slechte voor velen waarschijnlijk ook niet: de kwaliteit van het asfalt. Ideale omstandigheden om het ESA systeem in de praktijk te kunnen toetsen. Alsof ze het bij BMW erom hadden gedaan..... Knopje op stand comfort en rijden maar... Toch waren de omstandigheden té extreem - van matig naar slecht tot mega slecht toe - en was de beschikbare rijtijd té kort om serieus de verschillende standen (comfort, toer en sport) ten opzichte van elkaar te kunnen vergelijken. Maar dat het systeem werkt daar zijn we wel van overtuigd. Ik bedoel maar, zodra je juist de slechte stukken wegdek gaat opzoeken omdat de vering het voor zoete koek slikt en je daar lol in hebt...
|
|||||
Ik probeer me diezelfde rit voor te stellen op welke willekeurige supersport dan ook: nee, dank u. Waarschijnlijk zou ik dan helemaal gebroken op de plaats van bestemming aankomen. Dan is de ESA vering van deze machine echt een verademing, ik kan niet wachten tot een test van de zomer om hem geducht aan de tand te voelen.
Koppel
Door al het spelen van mijn kant ben ik mijn voorrijder kwijt geraakt en zal er dus even gas gegeven moeten worden. Wat gebeurt op het moment dat je bij de K1200GT de kraan opendraait is eigenlijk een verhaal apart: de motor heeft zo"n ontzettend vloeiende koppelkromme dat dit voor mijn gevoel niet anders dan een rechte lijn op moet leveren bij een vermogens en koppelmeting. Vanaf het eerste tot het laatste moment gaat de motor er vandoor, zonder dat je daarbij ook maar een hikje of dipje voelt. Daar staat dan tegenover dat er ook geen moment is dat de motor er nog een schepje bovenop gaat doen. Natuurlijk, het is zondermeer een pluspunt dat BMW de motor zo ontzettend soepel heeft gemaakt, maar persoonlijk had ik graag een iets vrolijker eindschot verwacht. Nu miste ik de lol, de kik van paardenkrachten in je rug. Geen plotseling orgasme door een stoot aan Pk"s... Maakt dit de K1200GT nu tot een saaie toerfiets zonder een greintje spanning, of is dit juist de sterke kracht van deze fiets? Juist de altijd aanwezige power maakt de fiets ontzettend gemakkelijk te rijden en daarbij, is het niet zo dat juist coureurs altijd lopen te smeken om een sterker middengebied? Zou dit dan niet qua vermogensafgifte dé ideale sportfiets zijn?
Remmen
Zoals we inmiddels gewend zijn is ook deze BMW uitgerust met het geïntegreerde bekrachtigde ABS remsysteem wat op bijna alle modellen terug is te vinden. En hoewel we daar nooit eerder klachten over hebben gehad (ook niet eerder bij de K1200S en R) waren de remmen van deze K1200GT niet op het niveau wat we gewend zijn bij BMW. De remvertraging op zich was absoluut niets mis mee, wat enkel ontbrak was de bite in de handle die je graag wilt hebben als feedback naar je hersenpan. In hoeverre de lage temperatuur en nog amper ingereden remblokken hier debet aan zijn is gissen, een latere test zal daar zeker duidelijkheid in moeten brengen.