Zoeken

Introductie: BMW K1200 G(ran) T(urismo)

Pagina 2

29 maart 2006
Inhoudsopgave
Introductie: BMW K1200 G(ran) T(urismo)
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Vernieuwen

De K1200GT is het logische gevolg van de inmiddels al weer twee jaar geleden geïntroduceerde nieuwe K1200 serie, waarbij de langsgeplaatste vierinlijn plaats maakte voor de dwarsgeplaatse (en ver voorovergekantelde) variant. Waardoor je eigenlijk eerder kunt spreken van een compleet nieuw model. Maar goed, de typeaanduiding bleef hetzelfde en dus spreekt men van een vernieuwd model. Zo ook de K1200GT. BMW beweert dat je met de vernieuwde K1200GT geen enkele compromis hoeft te sluiten, hij zou de contradictie tussen superieure sportiviteit en hoogwaardig toercomfort tot nul reduceren. Om dit te realiseren werden door de BMW techneuten alle kwaliteiten van de K1200S en K1200R direct 1 op 1 overgezet op de K1200GT. De BMW systemen van Duolever van voren en EVO-Paralever van achteren zorgen voor de rijkwaliteiten van de K1200GT, zoals ze al zoveel modellen (de R1200GS, R1200GT en de eerder genoemde K1200 R & S) geholpen hebben. In vergelijking met de "oude" K1200GT is deze nieuwste versie volgens specificatie 12% krachtiger, heeft hij 11% meer newton meters (ofwel koppel) ter beschikking, is hij 6% lichter en kan hij daarbij ook nog eens 19% meer gewicht meetorsen. Nogal indrukwekkende cijfers waarmee men bij BMW loopt te schermen, maar hoe wist men dit te realiseren?

Simpel: je pakt het blok wat zich al bewezen heeft in de S en de R van dezelfde lijn. Je stopt dit in het(zelfde) aluminium brugframe, natuurlijk tweak je hem nog even zodat hij perfect past. Je laat de cilinders daarbij 55° voorover kantelen, zet de power unit op de juiste plaats, zorgt dat het zwaartepunt zo laag mogelijk is en verbetert daarbij ook nog eens de drysump smering. En als laatste weet je dan ook nog eens de versnellingsbak te verbeteren, waardoor deze nog soepeler en preciezer moet zijn geworden. Ofwel: je pakt een K1200S, voorziet "m van een meer toeristisch georiënteerde stroomlijn en koffers en je hebt een K1200GT met 152 pk en en 130 nm koppel.

Elektronische gadgets

De duo-lever voorvering is afgesteld voor een minimale duiking in combinatie met goede opvang van alle onregelmatig- heden. Zo hoopt men de optimale middenweg te vinden tussen toer en sport rijden. De paralever achtervering met lichtgewicht achterbrug kan daarbij uitgevoerd worden met het BMW ESA systeem, waarmee je de vering ook nog eens elektronisch kunt aanpassen. Met een druk op de knop je vering aanpassen van sport naar toer, van solo rijden naar duo rijden met en zonder bagage, wat een luxe. Het remsysteem is het ultieme EVO systeem met geïntegreerde ABS én als klap op de vuurpijl een andere elektronisch gimmick: een "brake pad wear indicator". Nooit meer op je knietjes om te kijken of je remblokjes nog wel kwiek zijn. Lekker zo"n luxe extra. Al die elektronische gimmicks worden aangestuurd door het BMW single wire systeem. Al eerder gebruikt en wat wij als eerste zagen op de BMW R1200GS. Natuurlijk ook het electronic immobiliser systeem, wat ervoor zorgt dat indien de chip in jouw sleutel niet bekend is bij de motor je niet kan starten. Gecombineerd met een goed slot een hele goede extra beveiliging voor je motor. Voor het comfort is de ruit en het zadel ook aangepast. De ruit is daarbij (waarom doen anderen dat eigenlijk niet?) elektrisch verstelbaar, maar misschien nog belangrijker is de vormgeving: hij is ontwikkeld om wervelingen en wind tot een minimum te beperken. Ook het zadel is (helaas niet elektrisch, wanneer krijgen we dit?) verstelbaar, je kont kan dus op een hoogte zitten van of 820 of 840 mm. Het verschil tussen een hak of een teen situatie. Is de motor met 820 mm nog steeds te hoog dan heeft BMW nog een extra laag zadel in de aanbieding, waarmee de zadelhoogte nog een 20mm wordt reduceert tot 800 mm. Heb je dan het zadel helemaal aangepast aan je persoonlijke wensen dan is (natuurlijk) ook nog het stuur instelbaar; alles om ervoor te zorgen dat je zithouding zo goed mogelijk is.