Introductie: Aprilia RSV1000R en Factory
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Introductie: Aprilia RSV1000R en Factory |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
R en Factory
Lichter
De Aprilia RSV1000 heeft een bijzonder fraai frame, dat is opgebouwd uit aluminium gietstukken en 450 geperste delen van peraluman. Het frame voor de nieuwe RSV is op de
|
||||||||||||||
computer geoptimaliseerd via de eindige elementen methode, waardoor het een betere stijfheid heeft en toch maar 9.650 gram weegt. De geometrie van het nieuwe frame is licht gewijzigd, de balhoofdhoek is van 24,75 graden naar 25 graden gebracht voor een langere naloop en een betere stabiliteit. De stuurpen en de onderste kroonplaat zijn overigens eveneens van aluminium. De bijzonder fraai geconstrueerde swingarm is ook via de computer onder handen genomen en weegt nu nog slechts 4.860 gram. Het rijwielgedeelte van de RSV kreeg het neusje van de zalm op veringgebied: een volledig instelbare Öhlins Upside-down voorvork, voorzien van een coating van titaniumnitride (TiN) om de wrijving laag te houden, zodat de vork altijd goed aanspreekt. Deze vork heeft langere buitenpoten en kortere binnenpoten gekregen om de krachten op de buizen nog eens te verkleinen. Aan de achterzijde heeft de RSV1000 een Sachs monoschokdemper met piggyback- reservoir, althans, waar het de ‘R’- uitvoering betreft. Deze stiksof gevulde schokdemper is eveneens volledig instelbaar, waarbij ook de lengte kan worden aangepast om de geometrie naar de wensen van de rijder aan te passen zonder dat het functioneren van de vering zelf wordt aangetast.
R en Factory
Aprilia maakt bij de RSV1000 onderscheid tussen een standaard versie en een duurdere, nog sportievere versie die de naam ‘Factory’ draagt. Deze onderscheidt zich onder andere door een volledig instelbare Öhlins achterschokdemper, een Öhlins stuurdemper en een aantal carbonfiber delen, alsmede een ruwere bekleding op het zitje. Daarnaast heeft de Factory lichtere, gesmede aluminium wielen, die maar liefst 25% minder inertie hebben dan de gewone gietwielen waarmee de R rondrijdt. Uiterlijk is de Factory meteen te herkennen aan het goudkleurige frame en de goudkleurige wielen, dat mooi contrasteert met het zwarte lakwerk. Ook het schoeisel is anders, de Factory staat op Pirelli SuperCorsa Pro’s met een 190/55 ZR17 achterband, waar de R-uitvoering standaard op een 190/50 ZR17-achterband staat. Beide maten zijn overigens voor beide machines gehomologeerd, evenals een smallere 180/55 ZR-17 variant. En om de zaken een beetje ingewikkeld te houden, staan ze bij de introductie allemaal op dezelfde banden en mogen we de twee modellen door elkaar heen testen op de behoorlijk lastige piste van Losail, waar het kwik op een kleine 30 graden staat, zodat we de sneeuwbuien van thuis even kunnen vergeten.