Zoeken

Eerste impressie: BMW R1200R

Pagina 4

20 september 2006
Inhoudsopgave
Eerste impressie: BMW R1200R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Eerste impressie

Veel technische snufjes en nieuwigheden zijn leuk en nuttig. En veel van die snufjes maken motoren voor meer mensen toegankelijk. Door het gebruik van verschillende zadels varieert de zithoogte van de BMW R1200R van 770mm tot 830mm. Met zelf een lengte te hebben 1,80 meter zat ik zowel op de middelste zadel als het hoge zadel goed. Op het lage zadel zat ik persoonlijk teveel 'in' de motor, maar voor de iets kleinere motorrijder zal dit lage zadel alleen maar een uitkomst zijn. De houding is redelijk rechtop en voelt zeer ontspannen aan. Al gelijk bij de eerste meters rijden op de roadster voelt de motor ook ontspannen en vertrouwd aan. Er is een kleine neiging om bij lage snelheid wat bij het voorwiel in de bocht te vallen, maar eigenlijk is dit gevoel ook zo weer verdwenen.

Zoals al eerder gezegd had BMW voor deze eerste kennismaking met de nieuwe roadster een omgeving bij de Amstel uitgezocht. Smalle wegen die onder andere de Amstel en andere watergangen volgen met de nodige bochten. Echt een toeristische omgeving waar je graag op een mooie dag lekker rustig wilt rondtoeren. Een plaatje wat goed past bij de roadster. Rustig rondrijden tussen de 2 en 3000 toeren gaat soepel en zonder morren. Maar ook even doortrekken lijkt vanzelf te gaan, maar met alleen maar 30 en 60 kilometer per uur zones is dit nu niet echt de plaats om te gaan uitproberen. En dat is toch wel jammer want met een 1170cc blok en aardig wat vermogen en koppel heeft de roadster op papier toch de nodige potentie om meer te laten zien.

Op de kleine wegen voelt de R1200R al wel erg vertrouwd en stabiel aan. Ze stuurt licht en ligt stabiel in de bochten. Ook als er wat vuil in de bochten ligt, blijft ze mooi haar weg volgen. De vering bestaat uit de BMW Telelever voor en de BMW Paralever achter. De vering voelt bij deze eerste impressie comfortabel aan. Zoals bijna gebruikelijk bij de verschillende BMW modellen, is de roadster ook leverbaar met ESA. En misschien is het in dit geval wel erg handig. De instelknop voor de achtervering is namelijk gemonteerd onder het zadel. Zeker voor BMW een plek die niet vaak wordt gekozen. Onder het zadel is verder ook niet al teveel ruimte om veel mee te nemen.

Bij de voorkant vond ik het zelf in het begin opvallend, dat bij acceleratie het redelijk lijkt dat je voorkant uit voorvering wordt getrokken zonder dat het voorwiel los komt, terwijl bij stevig aanremmen de motor niet echt in zijn voorvering duikt. Stevig aanremmen gaat goed op de R1200R. De vertraging is goed, waarbij de 320mm zwevende schijven goed zijn te doseren. Niet alleen geeft inderdaad het nieuwe ABS geen ratelend geluid meer als je de rem inknijpt, ook is de feedback goed te noemen. Ook de achterrem met een 265mm remschijf geeft een goede feedback. Wel jammer dat naar eigen smaak de feedback wel erg snel is dat het ABS in werking wordt gezet. Wat meer remvertraging aan de achterkant had naar mijn mening wel gemogen.