Zoeken

Eerste impressie: BMW R1200R

Pagina 2

20 september 2006
Inhoudsopgave
Eerste impressie: BMW R1200R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Percentages

Nadat onder andere de GS, RT en RS van de boxermotor met cardanaandrijving - oftewel de R-serie - waren uitgerust met een 1200cc motorblok, is het nu de beurt aan de BMW R1150R om het nieuwe blok mee te krijgen. Sinds de introductie van de R1150R en de R850R in 2001 doet de roadster van BMW het goed, er zijn bijna 60.000 exemplaren verkocht. De R1200R heeft volgens BMW alles in huis om dat succes voort te zetten, of zelfs te overtreffen.

Toename
Als basis wordt het 1200cc metende blok gebruikt, welke als eerste twee jaar geleden bij de GS werd gebruikt. Het karakteristiek komt meer overeen met de motor uit de 1200RT. Naast dat de motorinhoud is toegenomen van 1130cc naar 1170cc, is ook het vermogen en het koppel toegenomen om de roadster nog levendiger te maken. Ten opzichte van de "oude" is het vermogen met 28 procent toegenomen en bedraagt nu 109 paardenkrachten bij 7500 toeren per minuut. Het koppel, wat wordt bereikt bij 6000 toeren per minuut,  bedraagt 115 Newton meter, een toename van 17 procent. Daar de uitgangsbrandstof voor de roadster een octaangehalte 98 behoeft, zijn de waardes hierbij gehaald. Dankzij een anti-pingel regeling kan ook gewoon euro 95 worden getankt, echter zullen de prestaties dan enigszins lager uitvallen.

http://www.motorfreaks.nl/old_images/22557.jpgAfname
Bij het gewicht is er juist een afname gerealiseerd. Het drooggewicht van de roadster is 198 kilogram en bedraagt rijklaar 223kg. Dat is toch weer 15 kilo en zo'n 7 procent minder rijklaar gewicht dan de R1150R. Hierdoor moet de roadster lichtvoetiger worden en de rijeigenschappen ten goede komen. Naast "meer" en "minder" zijn er nog meer aanpassingen. Naast dat er uiterlijk kleine veranderingen zijn, is ook bijvoorbeeld nu het BMS-K motormanagement toegepast, wat ook bijvoorbeeld op de R1200RT is terug te vinden. Waarbij ook de oliekoeler dezelfde plaats heeft gekregen: achter de voorvork. De versnellingsbak is wel aangepast ten opzichte van de RT. Door een kortere secondaire overbrengen is de zes een actieve versnelling en geen overdrive.

http://www.motorfreaks.nl/old_images/22559.jpg

Gelijk
Ook het instrumentenpaneel is geen onbekende. In ieder geval niet als je net zoals ondergetekende  bijvoorbeeld al eerder eens op een F800S hebt gereden. Zowel de kilometers per uur als het aantal toeren worden met twee analoge klokken aangegeven, die boven elkaar zijn geplaatst. Terwijl de rest van de informatie in een digitaal display wordt weergegeven. En zoals we bijna altijd de keus hebben bij BMW, is er optioneel een boordcomputer verkrijgbaar waardoor de hoeveelheid informatie alleen maar wordt uitgebreid. Naast de "standaard" informatie is dan bijvoorbeeld van alles af te lezen met betrekking tot brandstof, maar ook als er eventueel ijsvorming kan ontstaan. Komt de temperatuur onder de 3 graden Celsius dan wordt de bestuurder hierover geïnformeerd.