Test: Suzuki GSX-R1000K5
Vermogensbank
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-R1000K5 |
Eigenwijs |
Killerinstinct |
Twee-negen-zes |
Raidillon |
Straatgebruik |
Conclusie |
Vermogensbank |
Nakaarten |
Technische gegevens |
De Suzuki GSX-R1000K5 op de Jaros vermogensbank. Op de redactie waren de verwachtingen hoog gespannen. Zou de GSX-R1000 de voorspelde 164 achterwiel pk"s op de rol kunnen drukken? Eerdere vermogensmetingen van verschillende motorbladen varieerden nogal in gemeten vermogen aan het achterwiel. Het Engelse MCN had het over maar liefst 164 achterwiel pk"s. Een ander vooraanstaand Engelstalig motormagazine sprak over "het niet halen van het opgegeven vermogen" en noteerde 157 achterwiel pk.
De ene is de andere niet
Nu is de ene motor natuurlijk de andere niet en ook moge het inmiddels een feit zijn dat er verschillen bestaan tussen testbanken onderling en gehanteerde meetmethoden. Wij waren dan ook enigszins teleurgesteld over het topvermogen dat de "test GSX-R1000" liet noteren na een vermogensmeting op de Jaros testbank. Met de vermogensafgifte van de testmotor was niks mis. Integendeel, de GSX-R liet een vermogens en koppelkromme zien waar absoluut niks op aan te merken valt.
178pk?
Suzuki geeft deze GSX-R1000K5 op voor een vermogen van maar liefst 178pk aan de krukas. Wij maten 109.3Kw (= 148.6pk) aan het achterwiel. Omgerekend naar krukas pk"s komen we dan uit aan circa 166.5pk. Het maximaal gemeten koppel aan het achterwiel bedroeg 89.80 Newtonmeter.
Wellicht
We zeiden het al, motoren verschillen onderling, testbanken ook. Van de Jaros testbank is bekend dat de meetresultaten nooit te positief zijn en dat de meeste testmotoren op deze bank het door de fabriek geclaimde vermogen niet halen. Op een andere testbank gemeten volgens een andere methode had deze GSX-R wellicht het door de fabrikant opgegeven vermogen dichter benaderd. Met dank aan Motorservice Spanjer te Stein voor het ter beschikking stellen van de Jaros vermogenstestbank.