Zoeken

Test: Suzuki GSX-R1000K5

Eigenwijs

24 mei 2005
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R1000K5
Eigenwijs
Killerinstinct
Twee-negen-zes
Raidillon
Straatgebruik
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

Dat Suzuki tegendraads is, dat wisten we al langer. Nu zijn ze dat wel vaker, met name als het introducties van nieuwe modellen betreft. Daar waar vorig jaar de concurrentie allemaal met vernieuwde modellen op de proppen kwamen, bleef het bij Suzuki angstvallig stil. Met de lancering van de GSX-R1000 K5 was meteen duidelijk dat het een stilte voor de storm was geweest. Met een mokerslag werd de concurrentie in het zwaarbevochten 1000cc supersport segment op duidelijke achterstand gezet. Althans, dat was wat Suzuki beweerde. De 2005 GSX-R1000 is een volledig nieuw ontwikkelde supersportmotorfiets. Ontworpen ter opvolging van de vorige editie GSX-R1000 die het in nauwelijks gewijzigde trim enkele jaren moest en kon volhouden.

Suzuki GSX-R1000 K5
The difference between men and boys is.....

Nog sterker
Korter, smaller, compacter en lichter. 166 kilo droog aan de haak, een waarde waar een vijf jaar oude 600cc zich beslist niet voor hoeft te schamen. En daarbij motorisch flink onderhanden genomen: sterker, nog sterker. Was de vorige editie GSX-R1000 qua krachtbron een ware beul, de nieuwe krachtbron was -op papier- nog sterker. 178 paardenkrachten fris aan de krukas en door toepassing van ram-air zelfs in staat tot nog meer pk"s. Een maximum toerental dat zo"n 1000 toeren hoger ligt dan de vorige 1000. En bovendien een update van het toch al niet verkeerde injectiesysteem. Nog steeds uitgerust met het dubbele vlinderklep systeem wordt er nu tevens gebruik gemaakt van een extra tweede injector per cilinder.  

Uiterlijk.
Suzuki GSX-R1000 K5En dan het uiterlijk. Rondere vormen, andere details. De knipperlichten aan de voorzijde geintregreerd in de spiegels. Een wulpse kont uitdagend omhoog gestoken en tegen alle verwachtingen in nog steeds voorzien van een conventionele uitlaat. Geen seatpipes voor de GSX-R. Over die uitlaat zijn de meningen nogal verdeelt. De één vindt "m mooi, de ander spuuglelijk. Kwestie van smaak. In ieder geval anders dan anderen. En hoe dan ook voorzien van de juiste sound. Mij persoonlijk maakte het niet veel uit. Het klinkt goed en dat is wat telt.

Suzuki GSX-R1000 K5
Titanium uitlaat, reeds veel besproken.

Pretpakket
Start de GSX-R en meteen is de motor nadrukkelijk aanwezig. Onmiskenbaar racy, hoe dan ook. Een draai aan het gashendel staat onmiddellijk garant voor een opzwepend hees uitlaat geluid. Stijgende toerentallen zoals bij een 600cc: gretig dus. Het gegrom uit de airbox herinnert je er echter meteen aan dat dit geen 600tje is. Typisch GSX-R1000 dat aanzuiggeluid. Net als bij zijn voorganger laat het gegrom uit de airbox je weten dat de motor er klaar voor is. Het pretpakket staat in de startblokken en straalt dat uit. Uitdagend en wellicht een ietwat intimiderend. Stap maar op als je durft.