Test: Suzuki GSX-R1000K5
Killerinstinct
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-R1000K5 |
Eigenwijs |
Killerinstinct |
Twee-negen-zes |
Raidillon |
Straatgebruik |
Conclusie |
Vermogensbank |
Nakaarten |
Technische gegevens |
GSX-R600
Al wegrijdend met de 2005 GSX-R1000 is er iets wat meteen opvalt en dat is hoe compact deze motor is. De GSX-R voelt werkelijk aan alle kanten aan als een 600cc supersport. Erg lichtvoetig, erg GSX-R600-achtig. Om even later, tijdens het oprijden van een oprit naar de snelweg iedere vergelijking met de 600cc broer te doen verbleken. Power! Bij 3000 toeren in de vierde versnelling draai ik het gas open en wat er dan gebeurt tart alle zware supersportwetten. Koppel! Ondanks het relatief lage toerental is de GSX-R krachtbron ogenblikkelijk paraat met mega hoeveelheden koppel. Niks trage gasreactie, niks twijfel moment en niks onwillige injectiesysteem. Alles reageert zoals het hoort. Onderdelen die onderling perfect samenwerken zorgen ervoor dat de sensatie reeds vanaf lage toerentallen je gedachten beheerst. Tweehonderddertig! kilometer per uur in vierde versnelling bij het verlaten van de invoegstrook van de snelweg. 500 meter later staan we weer stil, koning Gixxer en ik. File!
Duidelijke pluspunten
De vergelijking met de 1000cc supersports van vorig jaar blijft kringelen in gedachten. Steeds maar weer nieuwe ervaringen opdoen met de 2005 GSX-R en steeds maar weer terugdenkend naar de machines van de concurrentie waar we vorig seizoen ettelijke duizenden kilometers mee af legden. Iedere motor had zijn duidelijke pluspunten.
Remmerij
We waren destijds zwaar onder de indruk van de remmen van de Kawasaki ZX10R. Megavertragend zonder te gemeen te zijn. Wel meneer Kawasaki, sorry, maar u was de beste, nu niet meer. Uitgerust met vernieuwde Tokico radiale remtangen en tevens nu ook met radiale rempomp laat de GSX-R1000 er geen twijfel over bestaan. Wil je remmen, krijg je remmen!
Fireblade
Een ander favoriet van vorig seizoen viel op door zijn doordachtheid, stabiele rijwielgedeelte en vooral zijn "rijdbaarheid". U raadt het al, de Honda CBR1000RR Fireblade. Ondergetekende was erg gecharmeerd van "the blade" toentertijd. Niet in de laatste plaats door de prettige eigenschap van de Fireblade door nét daar te helpen waar de rijder het laat liggen, een "compenserende motorfiets" als het ware. Honda had het steeds over de term "driveability".
Rijdbaarheid
En daarmee zijn we dan meteen aanbelandt bij waarschijnlijk het sterkste punt van de GSX-R1000K5. Rijdbaarheid! Net als 1000cc klassegenoot Fireblade biedt deze Suzuki een bijna onvoorstelbare rijbaarheid. Dat vertrouwde gevoel dat je nodig hebt bij het besturen en in toom houden van een 178 pk sterk projectiel. Stap erop, rijd ermee en al na enkele kilometers zul je het gevoel hebben dat het wel goed gaat komen tussen de dikke Gixxer en jezelf. Rij een week langer en voel je met de dag sterker worden met de motor. Groeiend vertrouwen totdat je jezelf Yukio Kagayama gaat voelen. Niet zozeer door je eigen rijkwaliteiten, die ongetwijfeld op een lager niveau zullen ligen dan de mogelijkheden die de GSX-R biedt, maar wel door de kwaliteiten van de GSX-R. En het mooiste van alles; dat deze GSX-R1000K5 naast de vriendelijke gebaren richting bestuurder ook nog eens garant staat voor sensatie die zijn weerga niet kent. Raadselachtig hoe ze het voor elkaar hebben gekregen daar in Hammamatsu, maar Suzuki heeft met deze GSX-R1000 een motorfiets gebouwd die met 178pk en 164 kilo ledig gewicht de eens zo magische één-op-één grens al lang overschreden heeft. Een powerpack in staat tot prestaties waar je voordat je ermee gaat rijden niet aan moet denken, anders stap je er niet meer op. In staat tot het geven van een adrenalineshot waar een bungeejump bij verbleekt. En tevens in staat tot het geven van dat gevoel waar we het eigenlijk allemaal voor doen bij dit soort machines: rijsensatie!