Zoeken

Test: Suzuki GSX-R1000K5

Straatgebruik

24 mei 2005
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R1000K5
Eigenwijs
Killerinstinct
Twee-negen-zes
Raidillon
Straatgebruik
Conclusie
Vermogensbank
Nakaarten
Technische gegevens

En dan nu terug naar de straat. Daar waar een GSX-R1000 meestal gebruikt zal worden. Door sportief ingestelde motorrijders die er mee naar hun werk rijden, de motor op een zomerse zondagmiddag van stal halen om een uurtje te gaan "uitblazen" of er zelfs mee op vakantie gaan.

Suzuki GSX-R1000 K5

Frustrerend
Hoe goed doet zo"n circuitbeest het dan? In de praktijk van onze overvolle wegen en overige verkeersbeslommeringen? We schreven het al, met al die welwillende pk"s onder de leren broek valt het niet mee om jezelf in bedwang te houden. De wens om "te gaan" en de paarden los te laten is dan ook groot. Blijft er over het besef dat het in Nederland eigenlijk te druk is om de GSX-R de vrije hand te geven.

Verbruik
De Suzuki GSX-R1000 bleek niet al te zuinig om te springen met brandstof. Tijdens een "zuinigheidsritje" noteerden wij een verbruik van 1:17. Het gemiddelde brandstofverbruik tijdens (stevig) straatgebruik bedroeg 1:12. Op het circuit nam de GSX-R1000 pas genoegen met één liter brandstof per tien gereden circuitkilometers.

En dat zoiets bovendien een dure aangelegenheid kan worden als oom agent je in de altijd waakzame smiezen krijgt. En daar ligt nu net het dilema. Het materiaal is aanwezig. 166 kilo spierballen in een Suzuki jasje gegoten. De rij mogelijkheden echter eigenlijk niet. In één woord? Frustrerend!

Welkome aanvulling
Een groot voordeel van de 2005 editie GSX-R1000 op de openbare weg vinden we terug in de gebruiksvriendelijkheid. Wil je er al dan niet noodgedwongen rustig mee rondtuffen dan kan dat. De krachtbron is een mak lammetje op bestelling. Soepel en precies luisterend. DSuzuki GSX-R1000 K5e bediening van de koppeling idem dito. De slipperclutch is voor straatgebruik wellicht niet meteen noodzakelijk...een soepele en lichte bediening van het instelbare koppelingshendel wel. Overigens, de bediening van de diverse zaken zoals grootlicht- en knipperlicht-bediening laat weinig te wensen over. En ook op de openbare weg blijkt de versnellingsindicator een welkome aanvulling.

Het zou op zich zomaar mogelijk zijn om met deze GSX-R1000 iedere dag naar je werk te rijden, de zitpositie is voor supersportbegrippen toch redelijk ergonomisch en de windwervelingen die rondom je helm optreden als het wat harder gaat zul je voor lief moeten nemen. Te wijten aan de lage kuipruit, niet direct een verwijt richting GSX-R.

Bagage
Bagage meenemen wordt een ander verhaal. Zeker niet onmogelijk, inventiviteit is echter een must in deze. Er is weliswaar een kleine bagagemogelijkheid onder het duo zitje maar stel je daar niet teveel van voor. Goed voor een zakje met boterhammen, een bSuzuki GSX-R1000 K5oterhamtrommel is waarschijnlijk al teveel van het goede. In de duovoetsteunen zijn bovendien bagage haakjes verwerkt die het mogelijk moeten maken om een niet al te grote hoeveelheid bagage vast te sjorren op de duozit. Makkelijkere oplossing voor het meenemen van bagage is wellicht gewoon een rugzakje. Bij een langere trip eventueel aangevuld met een tanktas.

Beentje strekken
Wil je richting vakantiebestemming gaan met de GSX-R1000 als reisgenoot dan is dat mogelijk. Laat een duopassagier en alle overtollige bagage achterwege en je bent op weg. Natuurlijk, op een rasechte reismotor is het allemaal wat gemakkelijker en comfortabeler. Een supersport als deze GSX-R1000 is niet ontworpen om lange afstanden te overbruggen en daarbij ook nog eens grote hoeveelheden bagage mee te zeulen. Afzien is waarschijnlijk te veel gezegd maar regelmatig zul je eens "een beentje" moeten strekken of verlangend naar de volgende tankstop uitzien.