Test: Suzuki GSX-R1000K5
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test: Suzuki GSX-R1000K5 |
Eigenwijs |
Killerinstinct |
Twee-negen-zes |
Raidillon |
Straatgebruik |
Conclusie |
Vermogensbank |
Nakaarten |
Technische gegevens |
In het geval van de 2005 Suzuki GSX-R1000 hebben we weinig kritiek. Erg weinig zelfs. Feit is dat Suzuki met deze GSX-R een geducht supersport wapen in huis heeft waar eigenlijk bar weinig op aan te merken valt. De beoordeling van deze motor dient dan ook in het teken te staan van de eigenschappen die de motor bezit. Niet in het feit of al die eigenschappen benut kunnen worden door de gemiddelde motorrijder in het openbaar verkeer. En als we puur kijken naar wat deze GSX-R in huis heeft en tevens kan bieden aan een ieder die er gebruik van wenst te maken dan kunnen we niet anders dan concluderen dat Suzuki er wederom in geslaagd is om een winnaar te bouwen. Een mening die ondersteund wordt door hetgeen de GSX-R1000 op de internationale circuits laat zien. In het World Superbike kampioenschap werd zes maal een GSX-R1000 als eerste afgevlagd, uit zes verreden races!
Rijdbaarheid
Een motor die niet alleen op het circuit maar ook voor de gewone man op straat ter beschikking staat. Een motor die tot de beste in zijn klasse behoort door het simpele feit dat bakken pk"s en gebrek aan kilo"s niet alleen zaligmakend zijn. Er moet ook mee te rijden zijn, en dan niet alleen door topcoureurs maar ook door u en ik. En dat is net waar deze Suzuki in uitblinkt. Rijdbaarheid, het gevoel dat de controle over de machine aanwezig is en blijft. De rijder is de baas. Een geducht wapen in handen van de juiste schutter. Echter ook in het geval van een minder ervaren schutter nog steeds geen kwestie van overkill. De schutter bepaald wanneer de trekker wordt overgehaald.
2005-koning Gixxer
Blijft natuurlijk de vraag wat de concurrerende fabrikanten zullen doen als antwoordt op deze GSX-R1000? Zijn er reeds nieuwe ontwerpen klaar om over niet al te lange tijd deze Suzuki het vuur aan de schenen te kunnen leggen, of zal deze GSX-R1000 net als zijn voorganger de heerschappij in de zware supersportklasse weer enkele jaren kunnen claimen? Koning Gixxer als heerser over het supersportrijk. Sommige stemmen beweren dat deze GSX-R1000 Suzuki minstens twee jaar voorsprong op de concurrentie gaat geven. Of dat waar is, is een kwestie van afwachten. Wij durven de uitspraak niet met 100% zekerheid te beamen. We weten immers niet wat er bij de andere merken voor 2006 in het verschiet ligt. Een uitspraak die wel aandurven is dat 2005 voor de GSX-R zal zijn. Koning Gixxer is terug. The return of the King.
- Injectie, motorblok, rijwielgedeelte, rijsensatie, vergevingsgezind
- trillingen in de voorvork, verbruik