Zoeken

Test: KTM LC8 950 Adventure

Pagina 5

9 april 2005
Inhoudsopgave
Test: KTM LC8 950 Adventure
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Asfalt

Compromiloos Qua tour en reismogelijkheden is er dus verdraaid weinig aan te merken op de LC8 Adventure. Lange snelwegritten zijn geen enkel probleem, een grote tankinhoud van maar liefst 22 liter brandstof garandeert een grote actieradius en zaken als bagagemogelijkheden en comfort staan op een redelijk niveau. Enige minpunt zijn de lichte trillingen in zadel en voetsteunen. Het LC8 blok leeft en laat dat weten ook. Wederom sportiviteit.

Lange wielbasis

Alhoewel oorspronkelijk als woestijnracer ontwikkeld is de LC8 Adventure ook op het asfalt zeer zeker in staat tot goede prestaties. Sterker nog, de motor is in staat tot zeer stevig boender- en veegwerk op geasfalteerde wegen. Ondanks de lange wielbasis en het 21 inch voorwiel kan er zeer sportief gereden worden met de Adventure, waarbij de kwaliteit van het asfalt nog geeneens (of

juist

niet?) ter zake doet. Ook als het asfalt enigszins te wensen over laat zorgt de WP vering tesamen met het stabiele frame dat de motor als op rails op het gewenste pad blijft. Voeg daarbij het uitdagende karakter van het LC8 motorblok en voor je het weet ben je met een all-road op jacht naar overmoedige supersport rijders die denken voor te kunnen blijven op wegen met korte bochtencombinaties. Als je dan ook nog het geluk hebt dat het strijdtoneel zich afspeelt op niet superstrak asfalt dan moet er een verdraaid goede supersportrijder aan te pas komen om je in te halen als je de LC8 de sporen geeft. Rijsensatie en nog eens Rijsensatie! Plezier in het rijden. Motorrijden om het motorrijden en niet om op de motor van het landschap te genieten. Niet nodig dat landschap, alle vertier zit aan boord.

Genot

Verbruik
Het brandstofverbruik van de KTM LC8 Adventure is acceptabel. De door twee 43mm carburateurs gevoede krachtbron nam genoegen met een gemiddeld verbruik van 6,6 liter brandstof per gereden 100 kilometer. Zo"n 1:15 dus,ondanks de stevige rijstijl tijdens de testperiode. Tesamen met de tankinhoud van 22 liter moet dat garant staan voor een actieradius van minstens 330 kilometer.

Het is een waar genot om deze Adventure te laten presteren op asfalt. Je kunt er bijna als een supermotard mee rijden; brutaal en uitdagend. Cross stijl, rechte rug en ellebogen naar buiten. Als een lichtgewicht laat deze LC8 Adventure zich door de bochten sturen en als je eenmaal door hebt hoe de stuureigenschappen te benutten staat niets een megahoeveelheid fun nog in de weg. De LC8 krachtbron blijft als het ware vragen naar meer brandstof, zuurstof en hogere toerentallen, smeekt er bijna om. Vanuit de lagere toerenregionen voluit uitaccelereren stuwt de levendige twin je vol overtuiging op de volgende bocht aan, ondertussen bulderend van genot. De dubbele remschijven in combinatie met de vier-zuiger Brembo remtangen laten je vervolgens dan weer vertragen tot een acceptabele bochtensnelheid. Niks mis met die Brembo"s. Het instelbare remhendel laat zich mooi doseren, steeds voldoende druk in de hendel, maar na langdurig extreem gebruik van de remmen wordt het gevoel in de remhandle wel minder.

Het alleskunner aspect

En daarmee komen we wederom op een "alleskunner" aspect van deze LC8 Adventure. Naast touren en reizen is de motor tevens in staat om ook op asfalt zeer stevige prestaties neer te zetten. Een eigenschap te danken aan wederom de sportieve achtergrond van de motor. Een eigenschap bovendien waar niet alle all-road"s mee gezegend zijn.

Off-road

Over de off-road mogelijkheden van een KTM LC8 adventure kunnen we kort zijn. Wat moet je in godsnaam nog vertellen over een motorfiets die in 95% standaardtrim de Dakar rally heeft gewonnen? Weinig inderdaad. Er is geen twijfel mogelijk over de off-road mogelijkheden van deze KTM. Hij kan (uiteraard) niet tippen aan een rasechte crossmotor of vederlichte wedstrijd enduro maar staat in vergelijking tot de all-road concurentie op een eenzaam hoog niveau. We konden het uiteraard niet laten, off-road met de LC8 adventure! Wel even wennen voor ondergetekende die qua off-road gebruik een 90 kilo lichtere LC4 620 gewend is. Heb je de 50/50 gewichtsverdeling van de Adventure eenmaal door dan is de motor ook met de standaard "all-road" banden in staat tot het betere veegwerk over onverharde wegen. Zolang het rechtdoor gaat is de motor zeer stabiel. Zelfs grote bulten en diepe kuilen in een zanderige ondergrond worden weggewerkt door de vering. Bij het remmen, insturen en uitacceleren van bochten op een losse ondergrond verliest de KTM dan zijn stabiliteit enigszins, hetgeen volledig is te wijten aan de de standaard gemonteerde banden. Te weinig noppen zijn de beperkende factor.