Zoeken

Test: KTM LC8 950 Adventure

Pagina 3

9 april 2005
Inhoudsopgave
Test: KTM LC8 950 Adventure
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Jan met de pet!

Deze KTM is uitgerust met twee 43mm CV-carburateurs. Geen automatische choke dus bij het starten. Sleutel op contact, een duwtje aan de op de linkerzijde van het stuur gemonteerde choke hendel en een druk op de startknop maakt dat de LC8 twin tot leven komt. Een beetje onwennig slaakt de krachtbron zijn eerste kreten. Even opwarmen en niet lang daarna geeft een korte ruk aan het gashendel aan dat de KTM er klaar voor is. Klinkt al goed in ieder geval. Het blok reageert in vrijstand zeer levendig en gretig op het gashendel. Je vraagt je af of er überhaubt wel een vliegwiel in het blok zit. Ieder rukje aan het gashandel wordt nog sneller dan snel beantwoord door het motorblok, waarbij de dubbele uitlaten ieder voor zich hete uitlaatdampen naar buiten blaffen. Staccato Klik, eerste versnelling. Koppeling los en we rollen. De straat uit bij KTM Nederland. Snel tot aan het stoplicht en dan linksaf de rijksweg op. Een verkeersdrempel doemt op. Teruggrijpend naar enduro tijden van weleer verlaat de lederen broek het zadel van de KTM. Staand op de steuntjes wordt de verkeersdrempel al op reeds illegale snelheid verschalkt. Opschakelen maar weer. Een staccato van LC8 klanken verwent de oren.

Het is niet anders

Helaas, het is niet anders. Bij gebrek aan strakke zanderige woestijnpiste in Nederland zullen we het met asfalt moeten doen om de naar vrijheid en hogere toeren snakkende KTM te kunnen laten rennen. Woestijnen hebben we hier niet, oases evenmin en kameel rijdende nomaden lijken hier te zijn verworden tot vaalgrijze Opel Astra"s met "Jan met de pet" types achter de teugels. Onze snelle piste heet A73. De snelweg. Ach, waarom ook niet? De KTM wil het, wij willen het en zelfs de A73 lijkt door gebrek aan flitspalen en voertuigen nergens moeilijk over te willen doen. We gaan zitten en kruipen weg achter de kuipruit. Vierde versnelling, Vijfde versnelling en hopla. De digitale snelheidsmeter van de KTM geeft zomaar 210 kilometer per uut aan. Inderdaad een racekameel! Een kort duwtje tegen het schakelpedaal leert ons dat de LC8 nog een zesde versnelling over heeft! Er zit dus nog meer in blijkbaar!

Morgen

We rijden verder. Op weg naar het Zuiden. Al cruisend met zo"n 160 kilometer per uur. De KTM kan het goed hebben, biedt voldoende comfort en windbescherming en belangrijker, blijkt tevens stabiel en koersvast op deze redelijk hoge kruissnelheid. Vergeet niet, dit is een all-road, uitgerust met een 21 inch voorwiel en qua banden voorzien van all-road rubber. Geen uit tour of reis aspect ontworpen "asfaltmotor". Wordt geacht zo"n beetje alles te kunnen. Voorlopig lijkt de KTM nergens problemen mee te hebben, heeft zelfs "over".