Test: KTM LC8 950 Adventure
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Test: KTM LC8 950 Adventure |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Freude am fahren
All-road KTM zelf plaatst de Adventure in de catagorie "all-road". Met een sportieve insteek weliswaar. En net die sportieve insteek maakt dat de LC8 Adventure een motorfiets die niet bij iedereen zal passen, of juist weer wel. Moderne all-roads zijn "manusjes van alles" en dienen van vele markten thuis te zijn. En net daar zit "m de kneep. Een all-road motorfiets moet naast de gebaande wegen ook een een onverhard stukje ondergrond kunnen nemen; off-road. De meeste all-road motorfietsen van vandaag de dag dienen echter het complete pakket in huis te hebben. Toeren, reizen, all-road gebruik, de motor moet het allemaal kunnen. Bovendien dient ook op comfort en bagagemogelijkheden niet bezuinigd te worden. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat de tegenwoordige "allroads" eigenlijk geen echte "all-roads" meer zijn. Al was het maar om de extra kilo"s gewicht die een complete uitrusting met zich meeberengt. Reis-enduro lijkt een betere omschrijving. Alleskunners, van alles een beetje.
Alleskunner
De KTM LC8 950 Adventure lijkt zich van voorgaande zaken weinig aan te trekken. Jazeker, ook de Adventure mag omschreven worden als alleskunner, maar in tegenstelling tot die concurrentie heeft de KTM wel een eigen gezicht behouden. De sportieve inslag en het "woestijnrace- verleden" komen steeds weer tot uiting.
Geen probleem
Op de snelweg doet de LC8 zijn werk naar behoren. Wellicht wat minder comfortabel dan de meer op reisgebruik gerichte all-road motoren van de concurrentie, maar dat is "m vergeven. De zit is hoog en stevig, de hoge ruit houdt helm en bovenlichaam voldoende uit de rijwind. Uren vol te houden zo. Slechts een lichte trilling is er te bespeuren in de voetsteunen, afkomstig uit het LC8 motorblok dat duidelijk uit is op meer en geen genoegen lijkt te nemen met saaie snelwegritjes. De rechtdoorstabiliteit is dik orde, de motor heeft weinig tot geen last van dwarsrichels en oneffenheden in het wegdek. Het 21 inch voorwiel staat strak op het asfalt en de voorzijde van de Adventure blijft onder alle omstandigheden mooi neutraal, zelfs bij snelheden van 200 km/u. De topsnelheid van deze LC8 Adventure ligt trouwens verrassend hoog. In de vijfde versnelling wist de motor het tot 210 km/u te brengen, waarna er geschakeld moet worden. De zesde versnelling kan echter niet helemaal benut worden en heeft dan meer een overdrive karakter.