Zoeken

Test: Battle of the V-Twins

Pagina 8

9 september 2005
Inhoudsopgave
Test: Battle of the V-Twins
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10
Pagina 11
Pagina 12
Pagina 13
Pagina 14

Ducati 999

De Ducati 999 die wij voor deze vergelijkingstest ter beschikking hadden was helaas al één modeljaar oud, maar was daarentegen wel uitgerust met Öhlins vering (in tegenstelling tot de standaard 999, die op Showa staat). Ondanks dat de 999 voor dit jaar flink onderhanden was genomen en wij dus genoegen moesten nemen met een "oud" model, vonden wij het absoluut gerechtvaardigd de motor in deze test mee te nemen. Per slot van rekening praten we nog steeds over de fiets waarmee James Toseland vorig jaar wereldkampioen is geworden. Was de Suzuki nog de goedkoopste fiets van het kwartet,

Verbruik
De Ducati 999 was in deze test het toonbeeld van hoe het altijd zou moeten. Ondanks flink doorrijden wisten we nog een verbruik van 1:18 te noteren, zeker weten dat bij "normaal" gebruik waardes van 1:20 eerder regel dan uitzondering zullen zijn. Ondanks de relatief kleine tankinhoud valt hier dus nog een leuke actieradius uit te halen. Gemiddeld: 1:15,7 Maximaal: 1:14 Minimaal: 1:18,1

deze 999 heeft de ondankbare eer de duurste fiets van het gezelschap te zijn. Voor onze Öhlins versie moest vorig jaar nog altijd € 20.499,- worden betaald, waarmee de Ducati elfhonderdtwintig euro duurder is dan de volgende op de lijst, de Aprilia RSV1000 Factory.

Nieuwe weg

Ducati heeft op sportief gebied een naam hoog te houden. Met deze 999 heeft men in Bologna niet alleen dit bereikt, daarnaast heeft men laten zien dat er daadwerkelijk een leven is na Tamburini. Terblanche is met de 999 een totaal nieuwe weg ingeslagen en heeft daarmee een nieuwe dimensie aan "de supersport" toegevoegd. De verschillen ten opzichte van zijn voorganger hadden dan ook niet groter kunnen zijn. Was de 916 (en al zijn nazaten, tot aan de 998 toe) een motor die behoorlijk op zijn kop stond en dientengevolge veel druk op de polsen uitoefende, op de 999 blijft die ellende je te allen tijde bespaard. Nog niet eerder heb ik op een motor gereden die zo goed in balans was, zowel op het circuit als ook op de openbare weg. Zeker voor wat betreft dat laatste is de motor dan ook een grote vooruitgang ten opzichte van zijn voorganger.

Brembo remmen, Ohlins vering. Niets mis met de bling factor bij deze Duc.

De motor stuurt zo bizar lichtvoetig en eenvoudig dat je (okay, we vervallen in herhaling..) eerder het idee hebt op een tweetakt te rijden dan een zware viertakt. En zoals het de Italianen betaamt heeft ook deze 999 een eindeloze grondspeling.

Innovatief

Dat comfort hoog op het verlanglijstje van Terblanche stond, is de motor van A tot Z af te lezen. Niet alleen zijn de voetsteunen in 28 verschillende posities te monteren (waarvoor hulde), daarnaast is bij de monoposto uitvoering ook nog eens de zitpositie instelbaar. Zaken die je eerder op een toerbuffel verwacht terug te vinden dan op een supersportieve V-Twin, wat het innovatieve karakter van de Terblanche alleen maar onderstreept. Over smaak valt te twisten, over ergonomie niet.

Een must voor elke Ducati, een vette Termi die garant staat voor nog vettere klappen.

Jammer blijft het té lage ruitje en de té smalle kuip, waardoor het zicht op het display en in de spiegels minimaal is. Niet voor niets dat Ducati juist deze zaken bij de 2005 versie grondig heeft aangepast.

Souplesse

Ondanks dat het 998cc tellende Testastretta motorblok identiek is aan het blok dat de 998 aandrijft, zijn er duidelijk verschillen te merken. Om te beginnen de souplesse van het motorblok en vermogen onderin, de motor laat zich zonder problemen afknijpen tot tweeduizend toeren en geeft daarmee - behalve de Suzuki - de rest (en ook zijn voorganger) het nakijken. Daarnaast voelt de motor (zeker in 5e en 6e versnelling) bovenin sterker dan bij de 998, zoveel dat ik zelfs ging twijfelen over de eindoverbrenging en versnellingsbakverhoudingen van beide motoren die bij navraag toch identiek bleken te zijn. Het enige verschil tussen beide modellen is het uitlaatsysteem, maar of dat zoveel verschil zal brengen?

Potentieel

Als er een merk is dat bij veel mensen een gevoelige snaar weet te raken, dan is het wel Ducati. Motoren waarbij de passie van A tot Z door de aderen stroomt. Maar ook motoren die wel eens een steekje laten vallen, hetgeen door die-hard Ducatisti zo mooi als karakter wordt omschreven. Ben jij gevoelig voor deze muziek, en neem je zaken als duur onderhoud en betrouwbaarheid daarbij voor lief? Wil je een motor waar van a tot z goed over is nagedacht en die de sportieve lat weer wat hoger heeft gelegd, en ben je bereid daarvoor een bank te overvallen? Dan is deze 999 waarschijnlijk de motor voor jou.

Dit vonden we goed
  • Compacte bouw
  • Rijwielgedeelte
  • Verbruik Dit vonden we minder
  • Betrouwbaarheid
  • Bagage (on)mogelijkheden
  • Schakelwegen