Test: Battle of the V-Twins
Pagina 7
Inhoudsopgave |
---|
Test: Battle of the V-Twins |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Pagina 11 |
Pagina 12 |
Pagina 13 |
Pagina 14 |
Suzuki SV1000SZ
De SV1000SZ is - zoals we al zeiden - de enige echt nieuwe motor voor 2005. Op het eerste oog is het niets meer dan een gekuipte SV1000, maar men ging bij Suzuki verder dan enkel het monteren van een volkuip. Ook motorisch werd de motor licht onderhanden genomen, waardoor de term nieuw model wel degelijk gerechtvaardigd is. Ondanks het feit dat de Suzuki een vreemde eend in de bijt is, vonden we het wel degelijk gerechtvaardigd de motor mee te nemen in deze vergelijkingstest, want - zoals we al zeiden - voor het geld van een 999 heb je bijna twee SV"s. Dat de SV1000SZ voor "slechts" elfduizend euro over de toonbank gaat en daarmee minimaal zesduizend euro goedkoper is dan de volgende
|
||
op de lijst, is - puur en alleen naar specificaties gekeken - niet meer dan logisch. Geen Upside-down voorvork, geen radiale remmen, geen blingbling, maar gewoon een sportieve V-Twin zoals C1000 het graag ziet, zonder fratsen dus.
Missie geslaagd
Zoals we al zeiden was het Suzuki er niet om te doen de meest geavanceerde V-Twin te bouwen, maar misschien wel de meest praktische. En vanuit dat oogpunt bezien moeten we concluderen dat ze zeer zeker in haar missie is geslaagd. Kijk je naar het complete plaatje, dan is de SV1000SZ zondermeer de beste keus. Zeker op de openbare weg ontpopte de SV zich als een allemansvriend, en dat heeft de motor met name aan zijn minder extreme geometrie te danken. Je zit gewoon meer ontspannen op de motor en dat maakt dat je a) meer overzicht hebt en b) alles beter onder controle kunt houden. Geen enkel moment zal de motor je verrassen.
|
|||||
Dat het sturen merkbaar zwaarder gaat dan bij de andere (veel extremere) fietsen, is nog geeneens zo"n probleem. Hetzelfde geldt trouwens ook voor het gebrek aan grondspeling en de zachte vering. Je weet het en past je rijstijl erop aan.
Shoppen
Wil je toch het onderste uit de kan halen, dan zul je op de aftermarket moeten shoppen. Andere vering, andere uitlaten en andere remmen zijn strikt genomen de enige aanpassingen die nodig zijn om van deze fiets een winnende Superbike te maken. En ook hierin zijn nog verschillende varianten mogelijk. Kies je voor andere binnenveren of ga je all the way en monteer je een "state of the art" Upside-down? Kies je voor andere einddempers of monteer je een full-power Yoshimura uitlaatsysteem met aangepaste injectie?
|
|||||
Kies je voor andere remblokken of monteer je vette Spieglers? Voor het prijsverschil ten opzichte van de andere jongens kun je aardig wat boodschappen doen.
Bottom power
En dan hebben we het nog niet gehad over het sterkste punt van deze motor, wat absoluut het motorblok is. Met 124pk mag de motor (op papier) dan wel 15 pk topvermogen tekort komen ten opzichte van de RSV1000 Factory, maar zul je op straat niet veel van merken. Juist op de openbare weg gaat het meer om bruikbaar vermogen en koppel dan om piekvermogen. En vermogen onderin heeft deze Suzuki in overvloed. Wat een krachtsexplosie, vanaf 2000 toeren is de motor beresterk en geeft de rest het nakijken. En ook dat komt het rijgemak weer ten goede. Geen piekvermogen, maar
bruikbaar
vermogen en dat is waar het op de openbare weg toch allemaal om draait.
Potentieel
Dat Suzuki met de SZ1000SZ een totaal andere invalshoek heeft gekozen voor het sportieve V-Twin concept staat als een paal boven water. Daar is per slot van rekening het prijskaartje van de motor ook naar. Geen exotische materialen, geen state-of-the-art onderdelen, geen superextreem rijwielgedeelte, maar gewoon een rechttoe rechtaan "oldskool"-achtige motor, dat is in kort de SV1000SZ. Wil je wel het rijgenot van een twin ervaren, maar niet het prijskaartje van een Superbike replica daarvoor betalen? Of ben je gewoon op zoek naar een meer voor op de openbare weg toegespitste motorfiets? Dan is de Suzuki waarschijnlijk de motor voor jou.
|