Multitest toerbuffels
Pagina 9
Inhoudsopgave |
---|
Multitest toerbuffels |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Nakaarten
Zoals we meestal proberen te doen, praten we even na bij de importeur. Om te beginnen bij BMW, waar we spreken met Ashmied Ozir. MF: wat is allemaal origineel en wat optie? De koffers en het ABS zijn standaard, de rest is allemaal optie: Radio, verwarming, cruisecontrole, Cd-speler, you name it. De motor die jullie reden heeft trouwens geen ESA, die daar staat wel. Moet je ook eens proberen, werkt echt goed. Maar is ook optie. Hoe vond je de cruisecontrol? MF: Ja helemaal te gek natuurlijk. Bediening is exact hetzelfde als de Gold Wing (bijvoorbeeld), maar deze is tenminste in elke versnelling te gebruiken. Trouwens, is die Cd-speler ook met MP3-CD"s te gebruiken? Moet ik navragen. Ik geloof dat dat eventueel wel kan, of een wisselaar. MF: Ja, het is zoeken naar minpuntjes natuurlijk, maar ik vroeg het me af toen de CD opgespeeld was Kan ik me wat bij voorstellen ja. MF: Wat verder nog... de bediening van de knipperlichten. Je went er supersnel aan en daarna ga je het missen op een andere fiets. Echt raar. De knoppen zoals ze nu zijn vind ik wel weer verbeterd ten opzichte van de oude vorm. Ja, je kunt ze nu echt zonder nadenken bedienen. En er zitten wat slimmere dingetjes in hè, zoals parkeerlicht (knipper aan bij uitzetten contact) en de alarmlichtinstallatie. Trouwens, het alarm heeft ook nog een mooie oplossing: dankzij het ingebouwde antidiefstalchipje in de contactsleutel hoef je het alarm niet meer uit te zetten. Zodra je de sleutel in het contact steekt herkent het systeem die en schakelt automatisch het alarm uit. MF: Dat is zeker slim. Ehm, ja, verder weet ik eigenlijk niet veel te bedenken. Ik had het wel leuk gevonden als de GPS erbij had gezeten, dan had ik daar ook nog even mee kunnen spelen, maar aangezien dat ook optie is hoort die eigenlijk niet bij de motor... Had je even moeten zeggen, die hebben we hier gewoon liggen. MF: Had ik dat maar geweten. Honda: Bij Honda praten we nog wat na met Johan van Duinen, afdeling Public Relations, over de Pan-European. JvD: Hoe is de Pan-European bevallen? MF: Goed, ondanks het hoge drooggewicht voelt ze niet alleen licht aan maar stuurt ze ook nog eens licht. JvD: dat is altijd fijn om te horen. MF: De houding zit tussen toer en sportief in, wat eigenlijk ook terugkomt in hoe je met de Pan kan rijden. Rustig toeren als je dat wilt, maar ook zitten er nog genoeg sportieve aspiraties in het blok. JvD: Daar hebben we ook naar gestreefd. In de loop van de jaren hebben we goed geluisterd naar de eigenaren en doordat je op beide manieren kan rijden is er voor elk wat wils. MF: Over de windbescherming hebben we eigenlijk geen opmerkingen. Wel is het zo dat met die volle kuip maar moeilijk de warmte wegkan en het dus ook nog wel eens wat warm bij de benen wordt. JvD: In de tijd dat jullie de motorfiets hadden was het eenmaal nu ook erg buiten warm, dan wordt het op elke motorfiets al snel erg warm. MF: De opbergvakjes zijn erg handig in de kuip maar ook daar wordt het erg warm. JvD: Daar hebben we eigenlijk nog verder geen opmerkingen over gehoord. Ze zitten nu eenmaal ook boven het motorblok. MF: De koffers zijn mooi geïntegreerd, maar volgens ons niet echt bedoeld om zonder deze te rijden. JvD: Dat klopt, als op de plaats van bestemming bent, bijvoorbeeld hotel, kan je ze meenemen. Om zonder koffers te rijden is de Pan eigenlijk niet gemaakt. MF: Niet zo vaak, maar toch een paar keer hebben we op hoge snelheid gehad dat de rechtdoorstabiliteit, zacht gezegd, belabberd was. De voorkant begon als het ware een eigen leven te leiden, het zogenaamde pendelen. JvD: Dat je hoge snelheden kan halen is mooi, maar het is natuurlijk geen racemotor. Met de ruit in de hoogste stand kan de voorkant minder stabiel worden. Daarnaast heeft het met veel invloeden er omheen te maken, zoals met de weersomstandigheden, asfalt en houding en postuur van de bestuurder. Yamaha: Als laatste gaan we naar de “tegenwoordigeâ€ÃƒÆ’‚ buren van Honda, Yamaha Nederland, en praten we met Henk Hester. HH: En hoe vond je hem? MF: Heerlijke fiets, duidelijk een sportief ingestelde toerder, je had gelijk toen ik hem ophaalde. MF: Het automatisch neergaan van het ruitje, is dit te omzeilen? HH: Alles is te omzeilen, het gebeurt dan echter niet op de "officiële manier". MF: Wordt het ABS Systeem nog doorontwikkeld? Het was bij deze test de mindere van de drie. HH: Het ABS systeem werkt, dat is duidelijk. Of het doorontwikkeld wordt weet ik niet, ik ben er in ieder geval niet van op de hoogte gesteld. MF: De FJR is in ieder geval duidelijk een kleine fiets in vergelijking met zijn concurrenten. Na gewenning gaat het filerijden ook heel gemakkelijk. HH: Blij om te horen. Jullie hebben er in ieder geval zat kilometers op gezet, dat vind ik altijd wel oké van jullie.