Multitest toerbuffels
Pagina 6
Inhoudsopgave |
---|
Multitest toerbuffels |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Snufjes
Goede remmen zijn natuurlijk altijd nodig, maar op motorfietsen die nou niet bepaald de lichtste zijn helemaal. Wie zich de natuurkundelessen van vroeger nog kan herinneren, weet immers dat een grote massa meer “moeiteâ€ÃƒÆ’‚ heeft om tot stilstand te komen dan een kleinere massa. Om de geteste buffels tot stilstand te krijgen beschikken ze alledrie over goede remmen. Ze zijn uitstekend op hun taak berekend, waarbij vooral de Honda en de Yamaha goed doseerbaar zijn. ABS verschijnt steeds meer als standaard op verschillende motorfietsen en je zou dan ook al bijna zeggen dat natuurlijk deze drie met dit systeem zijn uitgerust. Dat is ook zo, en het systeem werkt bij alledrie zondermeer goed. Alleen bij de FJR grijpt het systeem redelijk snel in en wordt het behoorlijk doorgegeven aan de remhendel. Voor het gevoel is het ABS op de Yamaha dan ook de minste van de drie. De voorrem van de FJR voelt wel het felste aan. Op de Pan-European is behalve ABS ook nog DCBS (Dual Combined Braking System) aanwezig. Dit systeem zorgt ervoor dat bij het gebruik van de voorrem ook een zuiger van de achterrem werkt en vice versa. Op deze manier wordt er ook aan de achterkant geremd als toch alleen de voorrem wordt gebruikt en omgekeerd. Niet alleen zijn de remmen op de Honda goed doseerbaar maar de remvertraging is ook zoals het moet zijn. Ook de remvertraging op de BMW is zoals het hoort te zijn en misschien zelfs nog wel wat beter dan op de Pan-European. Niet echt vreemd als je bedenkt dat de BMW is voorzien van "Integral-ABS" (een super-DCBS als het ware) en daarbovenop ook nog eens rembekrachtiging. Het aangrijppunt is echter wel weer iets minder dan de Honda.
Actieradius
|
Om de naam kilometervreter eer aan te doen, is het fijn om niet bij langere ritten telkens te hoeven stoppen omdat de tank leeg is. Een grote tankinhoud is daarvoor wel prettig. Daar ontbreekt het dan ook niet aan. Maar misschien een nog wel belangrijker aspect dat de actieradius bepaalt, is hoe effectief er met de brandstof wordt omgegaan. De BMW heeft over de hele testperiode gezien daarbij de beste papieren, op de voet gevolgd door de Honda. De 1:13 van de Pan-European wordt ‘veroorzaakt’ door meerdere keren op de Duitse Autobahn te rijden om na te gaan of het “
Pan
delenâ€ÃƒÆ’‚ incidenteel of terugkerend was. Daartegenover staat de andere uitschieter van bijna 22 kilometer op één liter, een rit over de snelweg met een constante snelheid van 100 – 120 km/u. Bij zowel de Honda als de BMW, met de 16 a 17 kilometer per liter benzine en met een tankinhoud van respectievelijk 29 en 27 liter, zit er dan al gauw ruim 400km tussen twee tankstops. De Yamaha heeft de ‘kleinste’ tankinhoud van 25 liter. Maar dit is niet alleen de reden dat de FJR1300 als eerste op zoek moet naar een tankstation. Naast het sportiefste karakter en de misschien daarbij horende rijstijl, wordt ook het minste rendement uit een liter benzine gehaald. Met een gemiddelde van 1:13.9 en een paar liter benzine minder aan boord sta je al gauw 100 kilometer eerder met een slang in je handen.
Accessoires
|
Comfort is een sleutelwoord bij de toerbuffels. Neem daarbij “gemak dient de mensâ€ÃƒÆ’‚ en het mag duidelijk zijn dat de toerbuffels al standaard behoorlijk compleet zijn. Dat mag ook wel als je naar het prijskaartje kijkt; er mag aardig in de geldbuidel worden getast om één van deze motorfietsen in je bezit te krijgen. De standaard modellen verschillen met elkaar niet zoveel van uitrusting: de Yamaha is het meest ‘basis’ en is ook het goedkoopst van de drie. Voor een standaard FJR1300 moet je €17.199,- op tafel leggen. De BMW en Honda zijn qua comfort en uitrusting wat completer, maar er mag dan ook wat dieper in de buidel worden getast. Voor de BMW is dat €17.890,- en voor de Honda zelfs €19.940,-. De R1200RT die wij hebben gereden was niet helemaal standaard, een groot gedeelte van de accessoirelijst, welke ook voor de BMW het meest uitgebreid is, was aangebracht. Iets wat wij niet erg vonden natuurlik... sommige daarvan hebben we dan wel niet gebruikt, zoals de handvat- en zadelverwarming, maar de temperatuur gaf daar nu eenmaal geen aanleiding toe. De radio met cd-speler en ook de Cruise Control zijn veelvuldig gebruikt. Het gas “vastzettenâ€ÃƒÆ’‚ een heerlijk rondtuffen zonder zorgen om de snelheid die je rijdt. Misschien geen eerlijk vergelijk ten opzichte met de andere twee, maar in plaats van de Honda die al standaard zo’n €2000,- meer kost, kan je aardig wat van de accessoires voor de BMW aanschaffen.
Niet waarvoor het bedoeld is of om thuis na te doen, maar met cruise control kan je echt zeggen: Kijk mama, zonder handen en voeten! Cowabunga!! |