Multitest toerbuffels
Pagina 3
Inhoudsopgave |
---|
Multitest toerbuffels |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Pagina 9 |
Pagina 10 |
Honda ST1300
De ST1300A is een begrip in de motorwereld. In 1990 bracht Honda de ST1100 op de markt, ontworpen voor vooral de Europese markt en de volledige naam was dan ook ST1100 Pan-European. In 2002 werd de ST1100 opgevolgd door de ST1300. Compleet anders qua vormgeving. Voor 2005 is eigenlijk de enige wijziging dat de Pan-European standaard met ABS wordt geleverd en dan ook als ST1300A in de boeken staat. Met een rijklaargewicht van over de 300 kilogram is elke remhulp welkom aangezien massa en “vertragingâ€ÃƒÆ’‚ onmiskenbaar aan elkaar verbonden zijn. De Pan-European beschikt over een dwars geplaatste V4-cilinder krachtbron met een inhoud van 1261cc. Het blok levert 126pk met een koppel van 125Nm.
Compleet
Het dashboard is, net zoals bij de R1200RT, op de Pan-European erg uitgebreid: 2 Analoge wijzers geven de snelheid en toerental aan. In het digitale scherm, wat de uitstraling heeft alsof het een auto-dashboard is, is een schat aan informatie te vinden. Naast de standaard informatie van de trip- en odometer, temperatuur en klokje is er ook nog informatie over de buitentemperatuur en van alles wat te maken heeft met benzinevoorraad en – verbruik. Als de laatste 5 liter van de 29 litertank wordt aangesproken wordt ook extra aangegeven hoeveel liter er nog in de tank zit en hoeveel kilometer er nog te rijden is. Switchen tussen de verschillende informatie gebeurt met gemakkelijk te vinden drukknoppen naast het dashboard. Met deze knoppen is ook (zelfs) de lichtintensiteit van het dashboard in te stellen. Erg handig is ook de knop om de hoogte van de koplamp elektronisch af te stellen.
Middelgewicht
De ST1300A ziet er behoorlijk massief uit, zeker aan de voorkant. Zittend en vooral rijdend blijft er maar weinig over van dit beeld: als de wielen aan het rollen zijn is het gevoel dat je met een motor van 287 kilo droog rondrost redelijk snel verdwenen. Pas bij het van rechts naar links gooien, bijvoorbeeld op rotondes, weet je dat er toch meer gewicht is dan je denkt omdat je toch wat meer ruimte daarvoor nodig hebt dan op een middelzware motorfiets. De zit op de Pan-European is neutraal te noemen. Geen totaal rechte houding maar een beetje voorover gebogen om toch wat sportief aan te doen. Het zadel is in drie standen te verstellen en is, zoals te verwachten, comfortabel. Ook de vering is ingesteld op comfort. Wel heeft de vering hierdoor wat meer moeite om op slechte wegen de oneffenheden mooi te verwerken; het rijdt dan niet echt prettig meer en de snelheid wordt dan ook snel teruggenomen. Ook de injectie kan in het begin wat minder prettig aanvoelen. De aan-uit reactie tussen geen en wel gas geven is behoorlijke direct en voelt daardoor wat onrustig aan. Het “fluitendeâ€ÃƒÆ’‚ geluid dat de dwarsgeplaatste V4 voorbrengt (welbekend bij Honda"s V4 blokken als gevolg van de tandwieltrein voor de kleppenaandrijving) is net zoals de directe gasreactie iets waar je aan moet wennen. De vermogensafgifte is wel zeer mooi te noemen. Of je nu hoog of laag in de toeren zit, het lijkt wel of er geen verschil is. Net zo gemakkelijk pakt de ST1300A op en voel je ook dat er genoeg paarden staan te springen om in actie te komen.
Pan-delen
Toen deze vernieuwde ST1300 werd geïntroduceerd in 2002, was de stabiliteit bij hoge snelheid regelmatig onderwerp van gesprek. Iets waar wij tijdens de testperiode op de Duitse Autobahn aan werden herinnerd: bij de eerste keer een snelheid van 180+km/u op de klok te hebben begon de voorkant behoorlijk te pendelen. Alleen door de snelheid eruit te halen vond het voorwiel weer rust. Omdat we toch wilden weten of dit vaker voorkwam hebben we ons meerdere keren op de Autobahn losgelaten. Nog paar keer zijn we dit "
Pan
delen" tegengekomen terwijl andere keren zonder probleem 240km/u op de teller kon worden gezet. In het nakaarten komen we hierover nog op terug.