Conclusie
Dat we hier de termen kilometervreters en toerbuffels kunnen toepassen mag duidelijk zijn. Wat dat betreft kan er gesproken worden dat ze tot dezelfde familie behoren. Zouden we spreken over “echteâ€ÃƒÆ’‚ buffels, dan zou de evolutie theorie van Darwin niet misstaan in dit verhaal. De drie motoren in deze test zijn uitermate geschikt waarvoor ze zijn gemaakt: het maken van kilometers. De gebruikte insteek is daarbij wel behoorlijk verschillend van elkaar, van een echte toerbuffel tot een sportieve kilometervreter. De FJR1300 is de daarbij de sportieve kilometervreter, met een sterk blok en sportief karakter in alle opzichten. De R1200RT is daar het tegenovergestelde van, rustig toeren waarbij comfort voorop staat. En dan is daar de ST1300 nog, Deze lijkt op een combinatie van de twee: een blok met de nodige potentie, maar rustig toeren en comfort bestaan ook nog.
Nu komt vaak bij een vergelijkings- of multitest al snel de vraag naar boven: welke motor is nou de winnaar? En zoals zo vaak is dat erg afhankelijk van wat je eigen voorkeur en smaak is. Zou het gaan om sportieve prestaties dan zou zonder problemen de Yamaha FJR1300 als winnaar uit de bus komen, gevolgd door de Pan-European, maar met toerbuffels is dat nou niet het eerste waar het uiteindelijk alleen maar om gaat. Naast de “prestatiesâ€ÃƒÆ’‚ speelt bij dit soort motorfietsen ook comfort een belangrijke rol en dan gaat het al snel tussen de BMW R1200RT en de Honda ST1300. De Yamaha is op dat gebied duidelijk de “zwakste schakel". Vooral op het gebied van windbescherming en effectiviteit van het in hoogte verstelbare ruitje. Ook op het punt van het verbruik is de FJR absoluut de minste. Als kilometervreter wil je niet steeds stil staan bij een tankstation en door de tankinhoud is er aardig wat benzine mee te nemen, maar bij de Yamaha sta je toch een stuk sneller het vloeibare goud in te slaan. Zo redenerend zal het uiteindelijk dan gaan tussen de Honda en de BMW; tussen deze twee wordt een winnaar aanwijzen al een stuk moeilijker: beide beschikken over veel comfort en bescherming voor de bestuurder, waarbij de Honda over een blok met sportievere aspiraties beschikt dan de BMW. Waar je keuze op valt zal uiteindelijk gaan liggen in persoonlijke smaak wat betreft het uiterlijk, maar ook zaken als de aanschafprijs. Voor de Honda betaal je voor een standaarduitvoering €2000,- meer dan voor de BMW. Voor dat geld kan je BMW ook nog eens behoorlijk uitbreiden met de nodige accessoires.
En wat nou eindelijk de winnaar is? Dat zal uiteindelijk bij jezelf liggen, wat je verwacht van een toerbuffel en wat je smaak is. Met de verschillende insteken die zijn gebruikt in deze categorie motorfietsen kan je bijna niet anders zeggen dan: voor elk wat wils.
BMW R1200RT Dit vonden we goed
Stuureigenschappen / rijgedrag
accessoires (uitgebreid) Dit vonden we minder
Zit van de duo
ontbreken krachtsensatie
Vering |
|
Honda ST1300 Dit vonden we goed
Afgifte vermogen
Windbescherming Dit vonden we minder
Rechtdoorstabiliteit
Aan-uit reactie
Prijs |
|
Yamaha FJR1300 Dit vonden we goed
Vermogen
Bochtenstabiliteit Dit vonden we minder
Grondspeling
Benzineverbruik
Effectiviteit ruit |
|