Zoeken

Multitest toerbuffels

Pagina 5

17 oktober 2005
Inhoudsopgave
Multitest toerbuffels
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Op en neer

Om een optimaal comfort te kunnen realiseren voor de bestuurder zijn alledrie de motoren uitgerust met een elektrisch in hoogte verstelbare ruit. Dat de één de ander niet is wordt duidelijk wanneer de ruitjes op en neer gaan. Via een knop op het stuur kunnen ze op elk gewenst moment en op elke hoogte worden gezet. Bij de Pan-European is het resultaat hiervan het meest merkbaar: zet de grote ruit in de hoogste stand en je waant je in een hele andere wereld. Compleet uit de rijwind heb je dus ook geen windgeruis meer. Eigenlijk is het motorblok nog het enige wat je hoort. Vooral in het begin heb je het idee dat iemand je daarbij in de rug zit te duwen, wat veroorzaakt wordt door het ontstane vacuüm. Ook bij de BMW is de windbescherming met de ruit omhoog optimaal. Zeker in het begin blijft het vreemd om door de starre ruit heen te kijken en geen rijwind meer te horen. Met het gemak van het “knopjeâ€ÃƒÆ’‚ laat je de ruit dan ook vaak op en neer gaan. Bij de FJR is het effect van de ruit een stuk minder; deze komt lang niet zo hoog en ontneemt veel minder rijwind dan de andere twee. Eigenlijk wordt deze functie daardoor veel minder aangesproken. Daarbij heeft de ruit van Yamaha de “vervelendeâ€ÃƒÆ’‚ eigenschap om zodra het contact wordt uitgezet automatisch in de laagste stand te gaan staan. Wel zo fraai natuurlijk, maar niet al te praktisch.

Niet alleen de windbescherming van de ruit is op de FJR de minste van de drie, ook de bescherming van de kuip scoort het laagst. Met de forse voorkanten van de Honda en BMW zit je een stuk meer uit de wind dan op de Yamaha. In de kuipen van ST1300 en R1200RT zijn ook de spiegels verwerkt, terwijl ze bij de FJR1300 gewoon op steeltjes staan. Bij alledrie is het zicht ronduit goed, dat wel. Nadeel van veel kuipwerk en windbescherming is wel dat soms de warmte die wordt gegenereerd door de motor slecht wordt afgevoerd. De BMW heeft daar het minste last van, zowel bij de Honda als de Yamaha kan het erg warm worden bij en tussen de benen. ’s Winters is dit misschien aangenaam maar is het buiten al (ruim) boven de 20° Celsius dan is het minder prettig. Mis je bij de BMW ’s winters de warmteafgifte van het blok om “warmâ€ÃƒÆ’‚ te blijven, dan is wel als accessoire handvat- en zelfs zadelverwarming verkrijgbaar.

Bergruimte

Het meenemen van bagage is geen probleem. De toerbuffels zijn standaard uitgerust met zijkoffers waarin genoeg ruimte is om de spullen te stoppen als je op vakantie gaat of de “werkuitrustingâ€ÃƒÆ’‚ als ze worden ingezet als woon-werk vervoer. De koffers zijn bij alledrie mooi “verwerktâ€ÃƒÆ’‚in het design van de motor en bij de Pan-European zijn ze zelfs compleet geïntegreerd: in tegenstelling tot de andere twee zal er dan ook niet snel zonder koffers worden gereden, want zonder koffers ontstaat er een “gapendâ€ÃƒÆ’‚ gat in de stroomlijn wat er zelfs met de beste wil van de wereld nóg niet uitziet. Bij de BMW zijn de koffers misschien wel het “gebruikersvriendelijkstâ€ÃƒÆ’‚: de koffers zijn uitgerust met een drukknopmechanisme om ze te kunnen openen, terwijl bij de Honda en de Yamaha het alleen mogelijk is om ze via de contactsleutel te openen. Onder de zadels is er bij de FJR en de R1200RT ook nog de nodige ruimte om (kleine) spullen op te bergen. Bij de ST1300 is deze ruimte een stuk beperkter. Wel heeft de Honda nog twee redelijk ruime opbergvakjes in de stroomlijn zitten, waarvan één ook met een slotje afsluitbaar is. Het is trouwens niet verstandig om bijvoorbeeld een reep chocola hierin te bewaren tijdens het rijden, want de kans is groot dat na een tijdje het warme chocolademelk is geworden doordat de temperatuur in de vakjes aardig kan oplopen.

Duo

Behalve de mogelijkheid om bagage mee te nemen is er natuurlijk ook ruimte voor een duopassagier. De zithouding van de duo vertoont overeenkomstige nukken die de bestuurder heeft. Op de FJR houdt dat dus in dat het knieën de “scherpsteâ€ÃƒÆ’‚ hoek maken en er is voor de benen de minste ruimte.

Omdat de bestuurder licht voorover zit, kan je dit als duo ook doen. Voor de rug van de duo kan dit prettig zijn, omdat er niet snel sprake is van onderuit zitten. Het zadel op de Yamaha is fijn, maar in vergelijking met de andere twee is deze wel wat kort. Door de rechte houding van de bestuurder op de BMW, is het voor de duo wat lastig om een comfortabele houding aan te nemen. Daarnaast nodigt het, overigens wat harde, zadel uit om achterover te gaan zitten. Een topkoffer die dan tevens als steun fungeert is dan ook geen overbodige luxe, door de onderuitgezakte houding kan de duo zich wat snel gaan vervelen en irriteren. De houding die de duo in het zadel van de Honda aanneemt zit eigenlijk precies tussen de BMW en de FJR in. Het neigt tot onderuitzakken, maar biedt betere mogelijkheden tot een comfortabele houding dan de BMW. Er is dan ook veel ruimte voor de passagier. De handgrepen zijn bij alledrie prettig voor de duo, waarbij de Pan-European als fijnste naar voren kwam. Mede omdat deze ook het langst zijn.