Zoeken

Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD

Pagina 8

12 mei 2004
Inhoudsopgave
Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9

Aankooptips

De Suzuki GSX-R750 SRAD is op de gebruikte motorfiets-markt nog altijd een uiterst populair model dat inmiddels een vaste groep aanhangers heeft. Er zijn motorrijders die zweren bij zo"n SRAD en die bij verkoop van hun oude SRAD op zoek gaan naar zo"n zelfde, wellicht jonger exemplaar. Bovendien heeft het model door de jaren heen een behoorlijke reputatie opgebouwd wat betreft degelijkheid en betrouwbaarheid. En erg duur zijn ze ook niet op de occasionmarkt. Kortom, voor motorrijders die op zoek zijn naar een heel sportieve motorfiets die wat prestaties betreft nog goed mee kan komen, is zo"n SRAD wellicht de oplossing.

Weinig mis
De vraag is dan waar op gelet moet worden bij de aankoop van een gebruikte Suzuki GSX-R750 SRAD. Zijn er naast de algemene zaken waarop je dient te letten bij de aanschaf van een gebruikte motorfiets ook modelspecifieke eigenaardigheden? Motorfreaks ging naar de motordealer met de vraag wat er technisch gezien zoal slecht kan zijn aan een gebruikte Suzuki GSX-R750 SRAD? Het antwoordt was kort en duidelijk: weinig. De gixxers uit de modeljaren "96 tot en met "99 zijn machines die toentertijd technisch gezien al op een heel hoog niveau stonden. De kwaliteit van de gebruikte materialen was dik in orde. Eigenlijk is er in de gehele GSX-R historie niet één model geweest dat serieuze technische problemen had.

 et verstrijken der jaren Twee zaken die wel nog even door dealer aangehaald werden als aandachtspunten bij de inspectie van een eventueel aan te schaffen GSX-R, zijn de staat van de remschijven en de voorvork. De GSX-R750 SRAD is uitgerust met semi-zwevende remschijven en het wil wel eens voorkomen dat met het verstrijken der jaren de remschijven niet meer semi-zwevend maar volledig zwevend zijn geworden. Opletten voor gammele remschijven dus. Wat de voorvork betreft is er niet echt sprake van een modelspecifiek probleem, maar na langdurig gebruik kan een voorvork bijgeluiden gaan produceren ten gevolge van slijtage en slecht onderhoud. De oplossing is een revisie van de voorvorkpoten. Niet echt wereldschokkend, wel belangrijk en goed om in de gaten te houden.

En dan, kopen?

Zoals gezegd, er zijn volop SRAD"s te vinden op de gebruikte motoren-markt en het moet dan ook niet al te moeilijk zijn om een geschikt exemplaar tegen het lijf te lopen. De prijzen van gebruikte Suzuki GSX-R750 SRAD"s vallen in het algemeen mee: voor betrekkelijk weinig geld koop je een puur-sang sportmotor die je later als je weer aan iets nieuws toe bent ook weer redelijk gemakkelijk verkocht krijgt. Voor een goed en net gebruikt exemplaar uit de modeljaren "96-"97 mag je rekenen op een bedrag tussen de 5500 en de 6500 Euro. Een jonger exemplaar uit de modeljaren "98-"99, dat bovendien is uitgerust met een injectiesysteem in plaats van carburateurs, kost in goede staat tussen de 6500 en 8500 Euro. Deze prijsindicaties zijn gebaseerd op de gemiddelde prijzen bij de motordealer.