Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD
Pagina 6
| Inhoudsopgave |
|---|
| Het model uitgelicht: Suzuki GSX-R750 SRAD |
| Pagina 2 |
| Pagina 3 |
| Pagina 4 |
| Pagina 5 |
| Pagina 6 |
| Pagina 7 |
| Pagina 8 |
| Pagina 9 |
De rij-impressie: run Suzy, run..
Bolle kont!
Nu de Suzuki in levende lijve voor onze neus staat, valt ons meteen weer op waar bijna elke motorrijder aan moet denken bij het horen van de benaming SRAD: het kontje. Helemaal in de trend van de Grand-Prix fabrieksracers uit het eind van de ‘90-er jaren is deze Suzuki uitgerust met een achterpartij waar je u tegen zegt. Of je die bolle kont mooi vind is een tweede, opvallen doet ie in ieder geval. Of je vindt het prachtig en erg apart, of je vindt het foeilelijk. Smaken verschillen en maar goed ook. Verder vallen natuurlijk de luchthappers op, wat staat voor het RAM-AIR, ermm... SRAD systeem.
Strak en racy
Bekijken we de motor verder, dan zijn er meer dingen die ons opvallen. Het dashboard ziet er weliswaar erg GSX-R uit (dat wil zeggen duidelijk en compleet), maar de snelheidsmeter is nog uit het analoge tijdperk. Dat zie je vandaag de dag niet veel meer bij de nieuwe Supersports. Verder ziet de SRAD er gewoon goed uit, strak en erg racy. De achterbrug lijkt nog steeds zo uit de racerij afkomstig en de 180-er achterband is nog steeds de standaard. De achterschokdemper is net zoals de 43mm Upside-Down voorvork volledig instelbaar. Al met al kijken we hier naar een motorfiets waarvan de uiterlijke verschijning ook anno nu nog steeds up to date is. Hoewel, dat kontje? Maar goed, vergeleken met een GSX-R750w uit 1995 is deze SRAD uiterlijk nog steeds een moderne motorfiets.
![]() |
| Net zoals Rossi, even concentreren voor de start! |
In de vlieghouding
De zithouding is duidelijk van het type: erop zitten. Zet je handen aan de clipons en je bovenlichaam verplaatst zich een heel stuk naar voren. In de "vlieghouding" dus en voor je gevoel zit je met je "neus tegen de voorruit". Bij een koude start moet de choke iets worden uitgedraaid, maar kan al snel weer af. De viercilinder start meteen en loopt vrijwel direct erg mooi en regelmatig. Een snelle draai aan het gas leert dat de motor duidelijk nog op temperatuur moet komen. Maar goed, wat spelen met het gas levert een mooie sound op en dat is dan weer mooi meegenomen. Hierbij moeten we wel aantekenen dat deze SRAD is voorzien van een full-race uitlaatsysteem.
Muziek
Eigenlijk zou je deze SRAD op het circuit moeten testen, om een indruk te krijgen van zijn werkelijke prestaties. Maar aangezien het een straatfiets is en verreweg het merendeel van de motorrijders amper op een circuit rijdt, houden wij het in deze test ook op de openbare weg. Optrekken in zijn lange eerste versnelling en het geluid klinkt ons als muziek in de oren. Waarschijnlijk denkt de buurt er heel anders over, maar ach, daar kan ik me ditmaal nog geeneens zo druk over maken.
Compact
Al rijdend valt meteen op hoe smal, licht en compact deze motor eigenlijk is in vergelijking met zijn voorgangers. We kunnen ons goed voorstellen dat men in 1996 het gevoel had met een 600cc machine onderweg te zijn. Het schakelen door de zes versnellingen gaat licht en gemakkelijk, al zou de bediening van de koppeling wat ons betreft ietsje lichter mogen zijn. Zodra we een geschikte weg tegenkomen waar het veilig is om de motorfiets te laten doen waar "ie voor ontworpen en bedoeld is, namelijk rennen, gaat het gas erop. Het motorkarakter dat deze Suzuki vervolgens ten toon spreidt is wederom erg racy maar tegelijkertijd beslist niet gebruiksonvriendelijk. Vermogen is er meer dan genoeg voorhanden, waarbij al in de lage toerentallen de gang er behoorlijk goed in zit. De vermogensafgifte is erg lineair, meer toeren betekent dus meer vermogen. Zodra de toerenteller de tienduizend voorbij schiet, doet de SRAD er nog een flinke schep bovenop. Zijn rode gebied begint bij 13.500 tpm, maar ruim voor die tijd is het ideale schakelpunt al gepasseerd. Qua prestaties is er helemaal niets mis met deze GSX-R. Hij trekt als een lier en loopt bovendien hard, loeihard.

Gewenste spoor
Qua handelbaarheid en stuurgedrag is er eveneens weinig te klagen, de motor voelt bij alle snelheden stabiel en vertrouwd aan. Op zich is de vering uitstekend op haar taak berekend en bovendien veelvoudig instelbaar, maar bij deze SRAD staat het allemaal behoorlijk stug afgesteld. Prima voor op het circuit, maar voor op de openbare weg te stug. Qua wendbaarheid laat deze Soes ook niets te wensen over. Hij stuurt erg direct en doet precies wat jij wilt. Hij is zeer gemakkelijk op één oor te leggen en ook bij het vol uit een bocht accelereren blijft ie netjes het gekozen spoor volgen. Hetzelfde geld trouwens ook bij het remmen in een bocht, waarbij de motor zich nagenoeg niet opricht. Absoluut niets mis mee dus. Dit is zo"n motorfiets waarmee hard gaan niet echt moeilijk is en waarop je jezelf vrij snel thuis zult voelen.
Kopschudden
Het enige minpunt dat we konden ontdekken was het feit dat de Suzuki tijdens volgas acceleratie bij opschakelen van de 2e naar de 3e versnelling de neiging had met zijn kop te schudden. Goed de clip-ons vasthouden is hier dus het devies. De te straffe vering zal hier vast en zeker parten hebben gespeeld, maar een stuurdemper zou geen overbodige luxe zijn op deze motor. Een ander nadeel is de zithouding, die binnen de bebouwde kom voor behoorlijk pijnlijke polsen zorgt. Tenminste, zolang je dit veelvuldig en binnen de geldende snelheidslimieten doet.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet
Ondanks een gebrek aan plekken waar veilig en legaal op hoge snelheid gereden kan worden, is het toch beslist niet saai rijden met deze motor. Ook bij lagere snelheden nodigt de SRAD uit tot sportief rijgedrag. Snel opschakelen met het gas tot aan de nok open, hard in de ankers, terugschakelen, insturen en vol op het gas de bocht uitaccelereren, waarna het hele spel weer opnieuw kan beginnen. Qua funfactor heb je met deze Suzuki ook anno nu weinig te klagen. Dat klagen beperkte zich tot de spiegels, die nagenoeg geen informatie verstrekken aan de rijder. Iets wat niet onbelangrijk is als je tijdig die achterop komende politiemotor wilt onderscheppen.
![]() |
| Dik in orde,dus! |
Kameel
Kun je deze motor nu ook inzetten als puur praktisch vervoermiddel om dagelijks mee naar je werk te tuffen? Natuurlijk kan dat. In het Midden-Oosten gaan sommigen nog per kameel naar hun werk en hoewel SRAD"s pas op hogere snelheid comfortabel worden voor hun berijder, zijn ze op dagelijks vervoer-snelheid nog altijd stukken comfortabeler dan de gemiddelde kameel. Binnen de praktische beperkingen van een supersport is het goed te doen. Al met al waren wij ook in 2004 nog behoorlijk onder de indruk van de prestaties van deze toch niet meer geheel nieuwe sportmotor.
Goed pakket
Wat onze mening betreft: ook wij denken dat Suzuki in 1996 een revolutionaire motor op de wereld heeft gezet. Het komt in de motorfietshistorie niet zo heel vaak voor dat er een machine wordt gelanceerd die in de harde praktijk weet waar te maken wat de promotiefoldertjes beloven. De Suzuki GSX-R750 SRAD is zo"n motor. Er zijn machines uit hetzelfde bouwjaar die meer vermogen hebben, er zijn er ook die net zo goed hanteerbaar zijn. Maar er zijn maar heel weinig motoren uit die tijd waarbij het gehele pakket gewoon erg goed is.

